سوال خود را بپرسید

۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۴

چگونه خانه‌‌های خود را محل عبادت کنیم؟ احتراماً با توجه به محدودیت حضور در مساجد و اماکن زیارتی و شعار هر خانه یک مسجد؛ برای اینکه از دعا و برنامه‌‌های معنوی محروم نباشیم، چگونه منازل خود را عبادتگاه کنیم و به چه طریقی برنامه عبادی دست جمعی به همراه اهل خانه و خانواده در منزل بجا بیاوریم که هر خانه یک منبع نورانی و معنوی شود؟

پاسخ :

در این شرایط بیماری کرونا که بر طبق ضوابط علمی و دینی و فقهی، از حضور در مساجد، حرمهای ائمه معصومین(ع) و سایر اماکن زیارتی محروم هستیم، توصیه می‌‌شود:

اول: در خانه، اهل خانه نمازهای پنجگانه را در اول وقت به صورت جماعت برگزار نمایند. نماز که خود معراج مومن است، بهترین وسیله برای حل مشکلات است و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده «واستعینوا بالصبر و الصلاة».
تاکید شدید متون دینی بر نماز اول وقت است که آثار فراوان دنیوی و اخروی دارد. کسانی که نماز را در اول وقت به جای نمی‌‌آورند مرتکب تضییع آن می‌‌شوند و از ضایع کنندگان آن محسوب می‌‌شوند.

دوم: سعی نماییم که موفق به قرائت قرآن کریم شویم. تلاوت کتاب الهی در منزل، موجب نورانیت و حضور ملائکه الهی می‌‌شود و بسیاری از بلاها و گرفتاریها و نزاعها را برطرف می‌‌سازد. برنامه داشته باشیم که هریک از اعضای خانواده، لااقل در هر روز، پنجاه آیه از آیات قرآن را با توجه و تدبر، تلاوت نماید.

سوم: نسبت به اعمال و ادعیه‌‌ای که در کتاب مفاتیح الجنان آمده، مراقبت نماییم.

چهارم: مراقبت بر حسن رفتار و گفتار داشته باشیم. سعی نماییم فضائل اخلاقی را در درون خود تقویت نماییم. همه در خانه به یکدیگر کمک کنیم و از این امر غافل نباشیم.
 
توجه به دعا در این شرایط بسیار مهم است. امام صادق(ع) فرمود چنانچه بلائی نازل شود اگر مردم متوجه دعا و تضرع شوند، آن بلا بسیار زود از آن جامعه دور می‌‌شود و اگر به دعا توجه نشود آن بلا در مدت طولانی در میان جامعه باقی می ماند.

کلمات کلیدی :

عبادت در خانه مکان عبادت محدودیت حضور در مساجد محرومیت معنوی

۱,۵۵۰