دهه کرامت؛ هم ارتباط با امامت دارد، هم ارتباط با توحید دارد و هم ارتباط با هویت شیعه

۰۱ مرداد ۱۳۹۶

۱۶:۲۹

۳,۷۱۲

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در آستانه فرا رسیدن دهه کرامت، بياناتي را ايراد فرمودند.
آخرین رویداد ها
بسم الله الرحمن الرحیم

فرا رسیدن دهه کرامت را که آغاز آن با ولادت با سعادت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و پایان آن؛ ولادت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) است به همه مسلمین و شیعیان مخصوصاً ملت عزیز و ولایی ایران تبریک عرض می‌‌کنم.

مردم عزیز ما به این دو بقعه‌‌ی مبارکه و صاحبان آن  یعنی وجود مقدس علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، امام هشتم شیعیان در مشهد و حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) خواهر ایشان که در قم مدفون است توجه خاصی دارند.

همه مردم ایران باید توجه کنند که بسیاری از برکاتی که در ایران هست، نظیر حوزه‌‌های علمیه، بروز و حدوث انقلاب و هدایت جامعه‌‌ی شیعه در کل دنیا که امروز از قم مقدسه نشأت می‌‌گیرد، به برکت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) می‌‌باشد.

در مورد امام هشتم(ع) هم این از اسرار است که چطور ایشان از میان دیگر ائمه شیعیان در ایران مدفون است؟ بقیه ائمه یا در بقیع یا در عراق هستند، اما امام رضا(علیه السلام) که محور تشیع اثناعشری و ثقل شیعه است، در  ایران است، هر کسی امام هشتم را قبول داشته باشد شیعه اثناعشری خواهد بود و چون مذهب رسمی عموم مردم ما مذهب جعفری و شیعه اثناعشری است باید یک توجه خاصی به آن حضرت داشته باشیم.

اولین نکته این است که ما به مسئله‌‌ی امامت و حقیقت آن که جوهره‌‌ی انقلاب ماست بیشتر توجه کنیم، مردم عزیز و ملت‌‌های مسلمان جهان در این دهه اخیر ملاحظه کردند دشمنان ما چه بلاهایی که بر سر اسلام به نام اسلام آوردند، چه جنایت‌‌هایی که به نام اسلام در دنیا مرتکب شدند، داعش و القاعده و طالبان را به وجود آوردند، سایر مذاهب باطله را به وجود آوردند، علت به وجود آمدن اینها چه بوده است؟ اگر انسان بخواهد تحلیل کند که چطور شد بخشی از انسانها فریب خوردند، البته بخش زیادی از اینها به طمع مادی و پولهای گزافی که بر این امر قرار داده شده رفتند، ولی بخشی هم فریب خوردند.

علت مهم این کج‌‌روی، کوتاه بودن دست آنها از مسئله ولایت است. اگر مسلمین به دامن ولایت چنگ بزنند طعمه‌‌ی گرگهای امروز دنیا نخواهند شد. امروز کلید حل همه مشکلات اجتماعی و سیاسی و فردی تمسک به اهل-بیت عصمت و طهارت(ع) است. ما معتقدیم که اینها سفینه نجات‌‌اند، فقط امام حسین(علیه السلام) سفینه‌‌ی نجات نیست، بلکه همه اینها کشتی‌‌های نجات نه فقط برای شیعه، بلکه برای جمیع بشریت هستند، «من رکبها نجی و من تخلف عنها غرق».

امروز پیام شیعه به دنیا این است، پیام ملت ایران به مسلمین و غیر مسلمین این است که تنها راه برای حل معضلات بشر این است که سراغ حقیقت امامت برویم، ببینیم امامت چیست و حقیقت آن چیست؟ این که به دستور خدای تبارک و تعالی بعد از رحلت پیامبر(ص) افرادی به عنوان حجت خدا قرار داده شدند و ما شیعیان معتقدیم که امروز آخرین حجت حیّ خدا، وجود مبارک ولی عصر(عج) زنده است و واسطه بین خلق و خداست، ما به این وجود مقدس توجه کنیم، این اولین پیام دهه کرامت است.

دهه کرامت یعنی دهه‌‌ای که با محور تشیع اثناعشری، محور مذهب جعفری و شیعه‌‌ی خالص بودن، یعنی امام هشتم(علیه السلام) ارتباط دارد.

مطلب دوم عنوان شیعه بودن است. ما اگر بخواهیم دهه کرامت را به عنوان واقعی خودش احیا کنیم، نباید فقط اکتفاء به این کنیم که خودمان را به عنوان عاشقان اهل بیت و محبان اهل‌‌بیت قرار دهیم، بلکه باید ببینیم خود ائمه از شیعه چه خواسته‌‌اند؟ در روایتی امام باقر(علیه السلام) فرمود: «فو الله ما شیعتنا إلا من اتقی الله و أطاعه»؛ شیعه آن کسی است که تقوا دارد، شیعه آن کسی است که اطاعت خدا می‌‌کند، کسی که زیاد ذکر خدا دارد، کسی که تلاوت قرآن دارد، توجه به ضعفا و مستمندان و فقرا دارد، اینها ملاک شیعه بودن است.

شیعه کسی است که به زمانه‌‌ی خودش توجه دارد، شیعه آن کسی نیست که در گوشه‌‌ی منزل خودش فقط به ادعای شیعه بودن زندگی کند اما توجه نداشته باشد که بر سر اسلام چه بلاهایی وارد می‌‌شود. باید شیعه به همه این امور توجه داشته باشد.

دهه کرامت یعنی دهه‌‌ای که ما به برکت این دو قبر مطهر، این خواهر و برادر، فاطمه معصومه(سلام الله علیها) که سه امام معصوم فرمودند اگر کسی قبر این بی بی را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌‌شود و امام هشتم(علیه السلام) که زیارت او نه تنها معادل زیارت امام حسین(علیه السلام) بلکه بر حسب آن روایتی که از امام جواد(علیه السلام) وارد شده أفضل از زیارت امام حسین(ع) است و وجه أفضلیتش هم همین است، امام حسین(ع) را اسماعیلیه هم زیارت می‌‌کنند، گروههای دیگر از شیعه هم زیارت می‌‌کنند، ولی امام هشتم(ع) را فقط شیعه خالص اثناعشری زیارت می‌‌کند.

دهه کرامت دهه‌‌ای است که در آن شیعه بودن خودمان را تحکیم کنیم، دهه‌‌ای است که ارتباط خودمان را با صاحبان این قبور مطهر بیشتر کنیم و از همین جا این نکته را عرض کنم که شیعه باید قدر این قبور مطهر را بداند. ما قبرپرست و مرده پرست نیستیم بلکه معتقدیم اینها ذوات پاک، مطهر و معصومی هستند که زنده بودن با مرده بودن آنها در توجه به بشر فرقی ندارد، همانطور که پیامبر اکرم(ص) حیّاً و میتاً به امت خودش توجه دارد، ائمه ما هم همینطور هستند، همانطور که پیامبر(ص) الان هم که به رحمت خدا رفته پیامبر ماست، ائمه ما واسطه‌‌ي بین ما و خدای تبارک و تعالی هستند.

اگر ما به زیارت حضرت رضا(علیه السلام) می‌‌رویم برای تقرب به خداست. در زیارتنامه‌‌ها می‌‌گوئیم خدایا ما به وسیله این شخص به تو تقرب پیدا می‌‌کنیم.

مردم عزیز کاملاً توجه کنند وهابیت بیش از صد سال است از مسأله زیارت، علیه شیعه تبلیغ می‌‌کند و می‌‌گوید اینها مشرکند، در حالی که زیارت، برای تکمیل توحید است.

ما معتقدیم اگر به زیارت این حضرات نرویم اصلاً توحید خالص پیدا نمی‌‌کنیم، چون به وسیله انسانهای کامل می‌‌توانیم تقرب به خدای تبارک و تعالی پیدا کنیم.

توحید فقط در خانه اهلبیت است و ما توحید را در غیر از خانه اهلبیت(علیهم السلام) سراغ نداریم، لذا دهه کرامت باید دهه ترویج زیارت شود. همانطور که شیعیان به زیارت امام هشتم(علیه السلام) می‌‌روند، برادران اهل سنت ما هم به زیارت حضرت مشرف می‌‌شوند. در تاریخ آمده که بزرگان اهل سنت با شکوه و حالات خاص به زیارت امام رضا(علیه السلام) می‌‌رفتند.

زیارت برای تقرب به خداست. ما باید برای جوانان و نسل امروز مسئله زیارت را قویتر مطرح کرده و پیوند بین جامعه و ائمه اطهار(علیهم السلام) را با زیارت بیشتر کنیم. صدا وسیما باید حقیقت زیارت را بیشتر تبیین کند. از شیعیان و مسلمین دنیا دعوت کنیم و حقیقت زیارت را برایشان تبیین کنیم.

پس دهه کرامت؛ هم ارتباط با امامت دارد، هم ارتباط با توحید دارد و هم ارتباط با هویت شیعه.

ما این دهه را گرامی می‌‌داریم و امیدوارم با جشن و سروری که در دهه کرامت است، از کرامت ذاتی خدای تبارک و تعالی که شمه‌‌ای از آن در ائمه ما تجلی نموده و آنها را کریم قرار داده، برخوردار شویم.
ما معتقدیم کسی که توسل به امام رضا(ع) پیدا کند، دست رد به سینه او زده نمی‌‌شود. کرامات فراوانی از حضرت فاطمه معصومه(س) سر زده که برخی از آنها در کتابها نوشته شده است.

چه بسیار هدایتهای علمی و معنوی و اعتقادی که افزون بر آن گشایشهای مادی به عنایت این بی‌‌بی صادر شده است. ببینید کتابها را، افراد زیادی از غیر مسلمانان و مسیحی مذهب که من خود بعضی را سراغ دارم که در اثر رؤیاهای صادقه، این بی بی آنها را به اسلام دعوت کرده و مسلمان شدند، چه معضلات علمی که بزرگان ما داشتند.

مرحوم والد ما آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(رضوان الله تعالی علیه) که از مراجع بزرگ شیعه بودند می‌‌فرمودند من بسیاری از معضلات علمی، و آیاتی که فهمش بسیار مشکل بود به عنایت این بی بی برایم حل شد.

نیازهای مادی که جوانها و مردم دارند، از أقل اموری است که به دست با کفایت اینها برآورده می‌‌شود.
امیدوارم در این دهه‌‌ی کرامت؛ کشور ما، انقلاب ما، مسئولان ما، مردم ما، حوزه‌‌ها و دانشگاههای ما، بازار و کشاورزان ما و همه اقشار از کرامت این دو نور مبین و منور؛ حضرت امام رضا(علیه السلام) و فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به احسن وجه برخوردار شوند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

دهه کرامت ولادت حضرت معصومه ولادت امام رضا(ع) ولادت فاطمه معصومه ميلاد امام رضا