قرآن و عترت، معیار شناسایی انحراف/ ضرورت تربیت مبلغ اعتقادی

۲۵ فروردین ۱۳۹۷

۱۹:۰۲

۲,۶۷۹

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در آیین تجلیل از اساتید برتر و ممتازین آموزشی و پژوهشی مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد مورخ 97/1/25 به ايراد سخن پرداختند.
آخرین رویداد ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین تجلیل از اساتید برتر و ممتازین آموزشی و پژوهشی مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد با قرائت آیات 57 و 58 سوره یونس، ضمن تبریک مبعث پیامبر اکرم(ص) از حضور آیت الله اشرفی شاهرودی در این مراسم تقدیر و تشکر کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: از اینکه آیت الله اشرفی که از افتخارات شیعه و افتخارات حوزه‌‌های علمیه هستند و مثالی از بزرگان از اساتید، مرحوم حضرت آیت خویی و امام خمینی(ره) در حوزه خراسان هستند و زحمت کشیدند در این مجموعه تشریف آوردند من کمال سپاسگزاری را دارم.

وی با اشاره به آیه شریفه که ابتدا قرائت شد افزود: برای اینکه وقت ما صرف در فهم همین آیه شده باشد یک مرور اجمالی بر آن می کنم خدای تبارک و تعالی در این آیه شریفه به همه مردم می‌‌فرماید «جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ» بر حسب آن روایتی که از خود رسول اکرم(ص) رسیده این موعظه، شفا، هدایت و رحمت، چهار عنوانی که در اینجا مطرح می‌‌شود در آخر خداوند در دو عنوان جمع می‌‌کند یکی فضل الله، و یکی رحمة الله، و در این روایت نبوی پیامبر(ص) می‌‌فرماید «فضل الله القرآن و العلم بتاویله» قرآن کریم یعنی خود نزول قرآن، فضل الهی بر بشر است و علم به تاویل قرآن، این هم فضل الهی بر بشر است.

قرآن و عترت مَثَل اعلای خیر در عالم است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با طرح سوال رحمت چیست؟ بیان داشت: در بیان مصداق رحمت نمی شود اینجا چنین گفت که به عنوان احدالمصادیق مطرح است. گاهی اوقات می گویید روایاتی که در ذیل آیه بیان شده این یک مصداقش است اما اینجا به نظر می رسد این مصداق منحصر است از باب کلی فی المعین است که خداوند تبارک و تعالی منتی بر بشر می گذارد.

وی افزود: این فضل متعینا اراده خدا به همین قرآن است و این رحمت که می فرماید «توفیقه لموالات محمد وآله و معادات اعدائهم» رحمت همین مودت همین موالات نسبت به پیامبر و آل پیامبر و معادات با اعداء آنها است.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: بعد خود رسول اکرم(ص) می فرماید «فکیف لا یکون ذلک خیرا مما یجمعون فهو ثمن جنه و نعیمها» از این آیه شریفه و این روایت استفاده می شود که آن چه که مثل اعلای خیر در این عالم است، قرآن و عترت است همان که در حدیث شریف ثقلین و از دل این آیه بیرون آمده است. ما دیگر خیری بالاتر از اینها نداریم.

راسخون در علم قرآن

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: قرآن هم قرائتش، هم تدبرش، هم علم به تاویلش را باید از راه راسخون در علم آن اکتساب کنیم و موالات نسبت به اهل بیت هم این است که ما آنها را بشناسیم عارف به حق آنها باشیم و آنچه که آنها گفتند درست به مثابه آنچه که قرآن برای ما امر می کند برای ما حجیت دارد و باید عمل کنیم.

وی افزود: نکته ای را می خواهم عرض کنم که در زمان ما در بعضی از بیانها مطرح می شود و نتیجه آن مطلب، این است که ما باب عترت را ببندیم. یک عده ای که از اول توفیق نداشتند نور ولایت در قلوب آنها قرار داده شود و طینت آنها ولایتی نیست که هیچ، ما کاری فعلا با آنها نداریم اما افرادی که مدعی هستند شیعه و در مسیر اهل بیت هستند اینها اگر ادعا کنند که اکثر روایات ما اسرائیلیات است آیا نتیجه اش این نیست که بگوییم در زمان ما چیزی به نام عترت نداریم؟ معنایش همین می شود!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آیا این معنایش لغویت حدیث ثقلین نیست؟ بیاییم بگوییم رسول اکرم(ص) دو ثقل را برای بشر تا روز قیامت قرار داده اما یک ثقلش اصلا موضوع و مصداق ندارد. آیا ملتزم می شوند که اینها فقط مربوط به زمان حضور امام نیست؟ آیا وجوب اطاعت از ائمه معصومین(ع) منحصر به زمان حضور است؟ که بگوییم در زمان غیبت که ما دسترسی و این توفیق را نداریم برای ما وجوب اطاعت نیست؟ و بیاییم بگوییم روایاتی هم که در این260 سال از ائمه مطرح شده خدای نکرده اکثرش از اسرائیلیات است این بستن باب عترت است.

میزان هر طلبه برای کار و تلاش در این عالم

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: البته من دارم از این زاویه نگاه می کنم و الا محققین حدیث کاملا این را اثبات می کنند که روایاتی که ما داریم در اعلا درجه اعتبار است حالا هرچند راویی هم معتبر نباشد اما اکثر روایات ما اینطور است. بله روایاتی هم ممکن است آدم یقین داشته باشد که درست نیست بخشی از روایات دست و تزویر در آن شده، اما می خواهم بگویم ما مفتخریم که در کنار سفره ای نشسته ایم که هم بهرمند از قرآن و هم بهرمند از عترتیم و هیچی در این عالم بالاتر از این نیست.

وی افزود: من به شما فضلا عرض می کنم در این عالم دنبال کنیم هیچ شغلی هیچی بالاتر این نیست که ما سر سفره قران و عترت نشسته باشیم و دنبال این باشیم که خدا چه فرموده، حجج الهیه چه فرمودند؟ چی بر حق و چی بر حق نیست و دنبال این مسائل باشیم. خدای تبارک و تعالی می فرماید « قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ » این آیه را هر طلبه ای باید میزان برای کار و راه خودش قرار بدهد هر طلبه ای که در حوزه علمیه است یا در حوزه عمومی یا در این مراکز تخصصی مشغول است بداند که دارد بر محور فضل خدا و رحمت خدا حرکت می کند و خدا می فرماید «َلْيَفْرَحُوا» خوشحال باشید که همچنین توفیقی پیدا کردید که سر سفره قرآن و عترت هستید « هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ » یعنی از آن چه که همه مردم جمع می کنند بهترش را دارید.

توصیه به خانواده اهل علم برای توجه به حقیقت طلبگی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به خانواده های طلاب بیان داشت: این جهت را خوب توجه کنید گاهی اوقات بعضی از خانواده های اهل علم درست متوجه راه همسر خودشان و شغل او و مسیر او نیستند که این خودش یک آسیب است خود حوزه باید حقیقت طلبگی را در درجه اول برای طلبه ها و بعد برای خانواده های آنها بیان کند من خبر دارم بسیاری از خانواده ها بعد از اینکه 20 سال از زندگی با همسرشان می گذرد می گوییم این همسر شما چه می کند؟ فوقش می گویند درس می خواند اما چه درسی و چه می کند و ارزش این کارش چقدر است؟ واقعا خبر ندارد.

وی افزود: این آیه شریفه می فرماید هر کسی اشتغال به قرآن و تاویل به قرآن و عترت دارد این « هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ » از آنچه که همه بشر جمع کند نه از آنی که یک تاجر جمع کند نه از آنی که یک آدم ثروتمند جمع کند بلکه از آنچه که همه بشر جمع کنند « هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» است بنابراین این را ما باید قدردان باشیم و ارزش آن را بدانیم.

راه احیای قرآن و عترت/ معیار و ملاک شناسایی انحراف

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: این مجموعه ای هم که الحمدلله چند سالی هست که در کنار این مرکز فقهی در مشهد مقدس محقق شده یک گام بسیار بزرگی در احیاء قرآن و عترت است یعنی یکی از راههای احیا قرآن این است که این مذاهب شرک آلود زمان را تشخیص بدهیم. این فرقه های منحرف را ما با چه معیاری می توانیم انحرافش را اثبات کنیم؟ اینها فقط با معیار عقل نمی شود با معیار قرآن و عترت است که می توانیم انحراف فرقه های زمان را استکشاف کنیم و الا اگر با معیار عقل بود خیلی از اینها مدعی عقل هستند خیلی از اینها می گویند ما در مسائل عقلی تبرج و تبحر داریم پس باید با معیار قرآن باشد.

وی افزود: طلبه حوزه هر چه بیشتر با قرآن و با عترت و با کلمات ائمه معصومین آشنا باشد مسلط تر است برای اینکه بتواند با این فرقه های انحرافی مقابله کند و زمان هر چه دارد پیش می رود این فرقه ها رو به توسعه است پس بر ما وجوب آکد و موکد هست که بیشتر با قران ارتباط پیدا کنیم. یکی از معانی که می گویند قرآن مجری یجری الشمس و القمر است یعنی با بروز فرقه های انحرافی با انحرافهای جدیدی که در هر زمان به وجود می آید قرآن خودش را بیشتر نشان می دهد عترت خودش را بیشتر نشان می دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با تقدیر از خدمات حجت الاسلام افضل آبادی در باب راه اندازی مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی در مشهد بیان داشت: آقای افضل آبادی که از فارغ التحصیلان مجموعه کلامی قم و از فضلای ارزنده و ممتازین آن مجموعه هستند این مجموعه را در مشهد زحمت کشیدند و محقق کردند به دنبال این هستیم که در این مجموعه اولا افراد متخصص در شناخت مذاهب و فرق جامعه در زمان خودمان را تربیت کنیم چنان که در سال گذشته که آمدم یکی از طلبه ها برای من از یکی از همین مباحث گزارشی داد واقعا خدا را شکر کردم که مسلط است ما باید در حوزه این افراد را داشته باشیم.

فرقه‌‌ها و مذاهب در حال تطور هستند/ نیاز به تربیت مبلغ اعتقادی داریم

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: این فرقه ها و مذاهب منحرف و خود سلفیت در حال تطور است امروز شما آن کتابهایی که برای 20 سال پیش خط بطلانی بر سلفیت و وهابیت کشیدند را بیاورید اینها می گویند ما این عقاید را نداریم. یک نسخه ها و افکار جدیدی از اینها من شنیدم در مورد عقل گرایی، ممیزه های سلفیت این بود که عقل را کاملا کنار بگذارند جمود بر ظواهر داشتند اما سلفیت جدید عقل را تا اندازه ای بیشتر از آنکه معتزله و امامیه بها می دهد توجه می کند می خواهم عرض کنم در حال تطور و دنبال مقابله هستند. ببینند این راه نشد یک راه جدید و راه سوم، راه چهارم همینطور این دارد عملی می شود.

وی افزود: اینجا طلبه های خوبی در این زمینه تربیت شدند در مورد تاریخ شیعه، مباحث مختلف مربوط به اهل سنت، رجال اهل سنت، عقاید اهل سنت، تاریخ اهل سنت بحثهای خیلی خوب و عمیقی دارد مطرح می شود که من هم در جلسه اساتید محترم در مورد عمق در مباحث خیلی تاکید کردم و از چیزهایی که ما پیگیریم ان شاءالله بزرگان حوزه دعا کنند محقق شود دنبال این هستیم که مبلغان اعتقادی تربیت کنیم این طرح یکی از اساتید اینجا بود که مطرح شد مبلغان اعتقادی تربیت کنیم گروهی که منبرشان اعتقادی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در زمان ما یک منبری داریم سیاسی لا یوجد فیه آیه و لا روایه و لا هیچی! فقط سیاسی، یک منبری داریم تاریخی یک منبری داریم اخلاقی من اوله الی اخره البکا! اینها هر کدام به سهم خود خوب است اما منبر اعتقادی جایش خالی است منبری که اعتقادات مردم را محکم کند یعنی منبری وقتی رفت بالای منبر یکی از ابعاد اعتقادی مردم را محکم کند و پایین بیاید. این را نداریم یا خیلی کم است.

آموزش گروه‌‌هایی مجهز به فن و قدرت مناظره


آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: گروه هایی درست کنیم که قدرت مناظره داشته باشند با سایر اربابان ملل و فرق که تا اندازه ای هم شکل گرفته و خیلی ضرورت دارد. خود فن مناظره، یک فن بسیار قوی و رسانه ای است یعنی مناظره یکی از شئون تبلیغ رسانه ای در دنیای امروز است کسانی که قدرت دارند در مناظره ببینید چه می کنند.

وی در ادامه با انتقاد از صداو سیما گفت: در برنامه های صدا وسیما آن هنرمندانی که قدرت بر طنز دارند هنرمندانی که در این زمینه قدرت دارند ببینید چطور ریشه های محکم دینی ما را هدف می گیرند. باید طلبه ها و فضلای ما در مورد مناظره کار کنند ما بیاییم در آینده بگوییم 100 نفر در حوزه علمیه خراسان داریم که اینها قدرت بر مناظره دارند در مساله مقاله نویسی و دیگر بخش ها که ان شاءالله قدرتهای مختلفی از دل این مجموعه بیرون بیاید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان از علمای این مجموعه، استادان، مسؤولان و آقای افضل آبادی که با جدیت با انگیزه و با همت کار می کنند تقدیر و آرزو کرد: ان شاءالله آینده این مجموعه نتایج بسیار خوبی برای دنیای شیعه و حوزه علمیه خراسان داشته باشد چنان که دانش آموختگان این مرکز در این سه سال، تبدیل به مدرسین مدارس علمیه در مباحث اعتقادی شدندکه این یک خدمت بزرگی به حوزه خراسان است. امیدوارم امام هشتم این مجموعه را یاری و عنایت کنند و آنچه خودشان می خواهند به فکر و ذهن ما بیاورند و دست و قلم ما جاری کنند تا بتوانیم همان را انجام دهیم.

برچسب ها :

قرآن قرآن در حوزه قرآن و عترت اهلبيت(ع) تلاش طلاب در تحصيل احيای قرآن تربيت مبلغ اعتقادي اديان و مذاهب مناظره آداب مناظره