مسدود‌سازی راه صحيحی نيست...دنبال راهکار باشيد ... مانع پخش فیلم‌های مستهجن در اينستاگرام شويد

۰۳ دی ۱۳۹۷

۱۶:۲۳

۲,۴۸۰

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار معاون محترم وزیر ارتباطات
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

از حضرتعالي و وزیر محترم ارتباطات جناب آقای جهرمی که جوان‌ترین وزیر دولت و یکی از پرکارترین وزرا آن هم در یکی از وزارتخانه‌های بسیار حساس هستند تقدیر و تشکر می‌کنم.

ما شاهد موفقیت‌های ایشان هستیم و احساس‌مان اين است در مجموعه نظام جمهوری اسلامی این مرکز حساس که در اختیار برادران پرتجربه و از جهت علمی پراطلاع قرار گرفته است إن شاء الله با دوستان خوبی که دارند شاهد تحولات بزرگي در مسائل فني و زیرساختي ارتباطات و خدمات اطلاع‌رسانی، پیام رسانی، و ايجاد زیرساخت‌های مناسب براي محتواهاي علمي ـ فرهنگي و اخلاقي باشيم.

از خداوند بزرگ مي‌خواهيم با عنايت خود دريچه‌هاي علمش را به روی شما و دوستان‌تان باز کند تا در آينده نزديک مردم متدين ما از یک مسیر خیلی محکم و مطمئن در امر ارتباطات بهره‌مند باشند.

توضیحات خوب شما نشان دهنده این واقعيت است که وزارت ارتباطات نسبت به این مسئله یک حساسیت ویژه دارد، یعنی فقط دنبال این نیست که به فکر مسائل تجاری و جلب مشتری باشد، از سایر قرائن و این توضیحات مي‌فهميم عزيزان دنبال تحقق يافتن دستورات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌هایی که ایشان ترسیم کرده‌اند و آن ارزش‌هایی که انقلاب ما بر پايه آن بنا شده هستند. بی‌انصافی است کسی بخواهد اين مطلب را انکار کند و بگويد وزرای ما مخصوصاً وزیر محترم ارتباطات پي‌گير ارزشهای انقلاب و اسلام نیستند و دنبال مسائل دیگری هستند.

به نظر من بسیاری از مسائل از این سوء نگاه به وجود می‌آید و ما باید این سوء نظر را اصلاح کنیم و با هم‌فکری، هم‌کاری و تدبیر مسائل را جلو ببریم.

اولین عرض بنده این است که درست است این مجموعه بايد کارهای زیرساختي و فني و در بخش دوم خدمات را انجام بدهد و بخش توليد محتوا مربوط به حوزه‌ها و مراکز فرهنگی کشور، نهادهای دینی و علمی و حتی دانشگاه‌ها است امّا با اين وجود لازم است بین این وزارتخانه و صاحب نظران مراکز علمی و فرهنگی ارتباط بیشتری باشد، چه بسا خود این ارتباط یک فکر جدیدی را براي شما در تشکیل زیرساخت ایجاد کند یا صاحب نظران علمی و دینی را وادار کند در توليد محتوا بیشتر به میدان بیایند.

همین که فرمودید در بعضی از بخش‌ها وقتی ترافیک ایجاد شود هزينه‌اش رایگان می‌شود چیزی است که فرض کنید مثل بنده اصلاً از اين مطلب اطلاع نداشتم، اینکه امکانات برای اهل فکر توسعه يابد بدانند و این زیرساخت‌ها چه ظرفیت‌هایی دارد‌ و شما چکار می‌توانید کنید آنها را به توليد محتوا تشويق خواهد کرد و من فکر می‌کنم شاید بسیاری از حوزویان یا حتی بسیاری از دانشگاهیان هنوز آن استفاده بهینه را از این امکانات فراهم شده ندارند.

کانال‌ها و سایت‌ها به وفور وجود دارندو به فرمايش شما در ایران بیش از 60 میلیون کاربر اينترنتي هست. این عدد عجیبی است، من می‌دانم خیلی از اين کاربرها اطلاعات علمی از جهت فنی ندارند و استفاده‌های ابتدایی از اینترنت می‌کنند، چون کاربران اینترنت از یک بچه که بازی اینترنتي انجام می‌دهد تا برنامه‌نویسان و کانال‌سازان و کساني که سایت می‌سازند را شامل مي‌شود.

لذا در درجه اول عرضم این است که ارتباط با مراکز فرهنگي بیشتر باشد، نمی‌گویم همایش‌های تشکیلاتی و صوری برگزار کنيد، نحوه ارتباط اشکال مختلفی دارد، تبیین همین کارها برای اساتید حوزه و دانشگاه و يا از طريق نوشتار به نظرم کار بسیار مهمی است مطمئن باشید اين ارتباط برای شما بسيار مفید است چون وقتی محتوا بالا برود،‌وقتی محتواهاي ناسالم تصحیح شود شما با آرامش بیشتری کارتان را دنبال می‌کنید. وقتی محتوا بالا برود شما باید زیرساختها را بیشتر کنید و توسعه بدهید و آن طرف هم متوجه شود که باید از این فضا بيشتر و بهتر استفاده کند.

نکته دوم اینکه امروز در این شرایط برخورد منفی با این گونه روش‌های علمی و فنّی که به وجود آمده پاسخ نمی‌دهد اينکه گفته شود اینترنت يا تلگرام را ببندیم، چون شنیده‌ام بعضی می‌گویند در فلان کشور اینترنت يا تلگرام بسته شده! ما هم بیائیم آن را به طور کلی ببنديم و فیلتر کنيم. اولاً دنیا در اين جهت تکامل پیدا می‌کند و به حدی خواهد رسید و شاید هم رسیده باشد که اصلاً شما قدرت فیلتر کردن نداشته باشید! آن وقت باید چکار کنیم؟ يا در مورد ماهواره به حدّی برسد که نیاز به دیش نباشد، آن وقت باید چه فکری کنیم؟‌

مسدود کردن راه درستی نیست در عین اينکه مراقبت و حساسیت هم باید باشد، مثل این است که والدين فرزند خود را در خانه محبوس کرده و درب خانه را ببندد و بگوید از خانه نباید بیرون بروی! در اين صورت همه معادلات فکری و روحی فرزند به هم می‌خورد و آن روزی هم که شما درب خانه را باز کرده و بخواهيد بیرون برود به درد اجتماع نمی‌خورد.

پس باید باورمان شود مسدود‌سازي راه صحيحي نيست هرچند حساسیت و مراقبت هم باید باشد بزرگان حوزه دائماً نسبت به خطرات و آسيب‌هاي فضاهاي مجازي تأکید می‌کنند و شما مسئولین فنّی بايد هر چه مي‌توانید فضاي مجازي را آسیب‌شناسی کنید من نمی‌گویم کلاً فیلترینگ کنید ولی دنبال راهکار باشيد تا مثلاً در اینستاگرام به‌طور کلي مانع پخش فیلم‌های مستهجن شويد ولو اینکه آنها ممکن است راه قوی‌تری را طی کنند، ولی ما باید همراه آنها جلو برويم.

مهم‌ترین مسئله‌ای که در این جهت ما را موفق می‌کند اینست که سطح اطلاعات جوانان را خیلی بالا ببریم، خطر فساد را برای جوان‌ها بگوئیم. صدا و سیمای ما، رسانه‌های ما، علما، مبلغین، اساتید حوزه و دانشگاه، اين خطرات را گوشزد کنند. هنر اسلام این است که برای جوانان قوه‌ی کنترل کننده گذاشته، ما با زور دستور و بخشنامه نمی‌توانیم جلوی ورود این جوان را بگیریم و لو اینکه اینها هم تا یک حدّی باید باشد، این حدود و تعزيزات که در اسلام وجود دارد به عنوان یک عامل بازدارنده است اما عامل اصلی نیست.

عامل اصلي تقويت آن نيروي دروني است که انسان در خلوتش بداند خدا بر او ناظر است و چشم و گوشش را بر حرام ببندد، و از خودش صیانت کند. عقیده من این است که خود وزارت ارتباطات باید از مراکز علمی بخواهد، ما چکار کنیم جوان امروز راه صیانت از خودش را یاد بگیرد البته کار آسانی نیست یقین هم داریم اگر به صد جوان هم راه را بگوئیم اینطور نیست که در هر صد نفر به نتیجه برسد ولی نصفش هم به نتیجه برسد برای ما کافی است لذا يافتن راهکار براي جلوگيري از آسيب‌ها مسئله خیلی مهمي است.

از اينکه فرمودید زيرساخت‌هايي برای استفاده بهينه کودکان از فضاي مجازي آماده کرده‌ايد من خیلی خوشحال شدم، امروز خانواده‌ای نیست که نسبت به این قضیه مضطرب نباشد! انسان وقتی می‌بیند اين گوشي‌ها دست بچه‌هاي ده ساله قرار گرفته تمام بدنش می‌لرزد. یک بار که بزرگترش بپرسد چه چیزی را می‌بینی؟ دفعه بعد می‌رود در خلوت آن را مي‌بيند. انسان هم که 24 ساعت نمی‌تواند بالای سرش باشد.

به هرحال از این کار شما تقدير می‌کنم و این گونه امور را بیشتر کنید. ما الحمدلله جوان‌های خوش فکر و با استعداد فراوان داریم که بتوانند راهکار بيابند و برنامه‌نویسی کرده و محتواي مناسب برای ما درست کنند تا کودکان و دختران و پسران ما را حفظ کنند.

در مورد پیام‌رسان‌های داخلی هم خیلی خوشحال شدم از اين که آنها را تقويت و تأييد مي‌کنيد و اين کار بسيار لازمي است ولي اين فکر که استفاده از پيام‌رسان‌هاي ديگر را به طور کلی قطع کنیم به نظر صحيح نمي‌باشد اگر بررسی شود شاید ضررش بیشتر از نفع آن باشد.

به هرحال ما امروز از طريق این پیام رسان‌های بین‌المللی با دنیا ارتباط داریم و در کمترين زمان مي‌توانيم از سیاست دنیا از علم دنیا از اقتصاد دنیا، از همه چیز دنیا مطلع شويم. بله اگر پیام رسان‌های داخلی ما إن شاء الله به آن مرحله برسند که تمام نیازهای یک انسان را در جامعه برآورده کنند به‌طور طبيعي کسي سراغ پیام رسان خارجی نخواهد رفت.

مثلاً درس‌هاي من سال‌هاست که در سایت و تلگرام قرار مي‌گيرد، آماری که اخيراً از مسئول اين‌کار گرفتم بیش از هفت میلیون مراجعه کننده داشته، من یک طلبه کوچک در گوشه‌اي از این حوزه هستم، آیا این ارزش نیست که ما از این طریق توانستیم با هفت میلیون نفر ارتباط برقرار کنيم؟

البته ممکن است یک نفر هم صد بار یک درس را ملاحظه کرده باشد ولی به هرحال هفت میلیون ارتباط است و اين در شرايطي است که درس‌های ما اجتهادي است و به درد عموم نمی‌خورد، درسهای فقه و اصول و تفسیر است که تماماً بحثهای سنگینی است و نوع مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند ولی این تعداد که با ما از کشورهای مختلف تماس می‌گیرند و اين درس‌ها را گوش می‌دهند واقعاً یک فرصت بسیار عظیمی است برای اسلام و شیعه و انقلاب و ما بايد از این فرصت نهایت استفاده را کرده و صدای اسلام را به دنیا برسانیم. خب اگر این را ببندیم و آن را ببندیم، پس چکار کنیم؟ بنابراین از این فرصت باید استفاده کرد وظیفه خیلی سنگین است.

امیدوارم إن شاء الله بتوانید دائماً راهکارهای جدید و زیرساخت‌های معتبرتر و محکم‌تر و خدمات بهتری ارائه کنید و از آن طرف هم مراکز علمی خصوصاً حوزه و دانشگاه در توليد محتوا فعال‌تر باشند. ما مسابقات کتاب‌خواني را از همين طریق برگزار کرده‌ايم. در اين مسابقات کتابی که 500 جلد چاپ کرده‌ايم صد هزار نفر مطالعه کننده دارد، این چه توفیق بزرگی است؟ نمی‌شود این فرصت را از دست بدهیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 

اهم مطالب:

۱ـ از سایر قرائن و این توضیحات مي‌فهميم عزيزان دنبال تحقق يافتن دستورات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌هایی که ایشان ترسیم کرده‌اند و آن ارزش‌هایی که انقلاب ما بر پايه آن بنا شده، هستند.

۲ـ لازم است بین این وزارتخانه و صاحب نظران مراکز علمی و فرهنگی ارتباط بیشتری باشد.

۳ـ امروز در این شرایط برخورد منفی با این گونه روش‌های علمی و فنّی که به وجود آمده پاسخ نمی‌دهد.

4ـ باید باورمان شود مسدود‌سازي راه صحيحي نيست هرچند حساسیت و مراقبت هم باید باشد بزرگان حوزه دائماً نسبت به خطرات و آسيب‌هاي فضاهاي مجازي تأکید می‌کنند و شما مسئولین فنّی بايد هر چه مي‌توانید فضاي مجازي را آسیب‌شناسی کنید.

5ـ هنر اسلام این است که برای جوانان قوه‌ی کنترل کننده گذاشته، ما با زور دستور و بخشنامه نمی‌توانیم جلوی ورود این جوان را بگیریم ولو اینکه اینها هم تا یک حدّی باید باشد.

6ـ این حدود و تعزيزات که در اسلام وجود دارد به عنوان یک عامل بازدارنده است اما عامل اصلی نیست. عامل اصلي تقويت آن نيروي دروني است که انسان در خلوتش بداند خدا بر او ناظر است و چشم و گوشش را بر حرام ببندد، و از خودش صیانت کند.

7ـ ارتباطات باید از مراکز علمی بخواهد، ما چکار کنیم جوان امروز راه صیانت از خودش را یاد بگیرد البته کار آسانی نیست.

8 ـ در مورد پیام‌رسان‌های داخلی هم خیلی خوشحال شدم از اين که آنها را تقويت و تأييد مي‌کنيد و اين کار بسيار لازمي است ولي اين فکر که استفاده از پيام‌رسان‌هاي ديگر را به طور کلی قطع کنیم به نظر صحيح نمي‌باشد اگر بررسی شود شاید ضررش بیشتر از نفع آن باشد.
اگر پیام رسان‌های داخلی ما ان شاء الله به آن مرحله برسند که تمام نیازهای یک انسان را در جامعه برآورده کنند به‌طور طبيعي کسي سراغ پیام رسان خارجی نخواهد رفت.


برچسب ها :

فناوري ارتباطات معاون محترم وزیر ارتباطات تلگرام اينستاگرام فضای مجازی اينترنت فيلترينگ فيلم مستهجن