مرحوم مطهری باید همیشه الگوی ما طلبه‌ها و اساتید و محققان حوزه باشد

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

۱۲:۲۸

۲,۶۱۴

خلاصه خبر :
تقدير از استاد معظم به مناسبت روز معلم و بيانات حضرت آيت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته)
آخرین رویداد ها

تقدیر از استاد معظم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(مدظله) بمناسبت روز معلم
توسط حجة الاسلام حجازی

بنام اولین معلم، او که در اولین کلام گفت اقرأ در سپیده دم ازل از آن زمان که خلق کائنات آغاز گردید و کتاب تکوین گشوده شد در آن زمانی که ترنم ملکوتی وحی در جان پیامبر با ترنم اقرأ بسم ربک الذی خلق سکوت جهل را از هستی می‌زدود و فضای غار حرا از عطر آیه‌های قرآن متبرک می‌شد.

نخستین کلمه‌ای که با قلم تقدیر بر دیباجه قاموس هستی نقش بست واژه زیبای استاد بود، در مقام استاد چه می‌توان گفت که کلمات همیشه در این مقام قاصرند تا جایی که کلامی منسوب است به مولای متقیان امام امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) که فرمود «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبدا»، استاد گرامی مسلماً شما یک حرف به ما نیاموختید بلکه دریایی از علم برای ما به ارمغان آوردید و برای رساندن ما به گنج سعادت رنج هدایت کشیده‌اید و طبیب بیماری نادانی ما بوده اید.

جای بسی افتخار است که جان روشن امروزمان را مدیون شما هستیم، واژه های لغتنامه در وصف شما قاصرند و زبانم در مدح شما ناتوان، ولی ای استاد عزیز با همه بلندی مقام‌تان و همه کوتاهی مرتبه‌مان از خداوند منّان برایتان بهترین‌ها را آرزومندیم و آنچه که ما از جبرانش عاجزیم و در ظرف مکان و زمان نمی‌گنجد قادر مطلق برایتان جبران فرماید و در ذیل توجهات خاصه بزرگ‌ترین معلم عالم بشریت حضرت بقیة الله بر توفیقات‌تان افزون گردد.

درس استاد فاضل یعنی بیان زیبا و دقیق مطالب
درس استاد فاضل یعنی آموزش طریق استنباط
درس استاد فاضل یعنی توجه به اشکالات و بها دادن به شاگردان
درس استاد فاضل یعنی اخلاق نیکو همراه با جدّیت و ابهت
درس استاد فاضل یعنی حضور اساتید سطوح عالی و نخبگان
درس استاد فاضل یعنی بیان تقریرات قبل از درس و گوش ندادن طلاب و دعوای همیشگی آن
درس استاد فاضل یعنی اشکالات برادران رحمانپور همراه با فریاد
درس استاد فاضل یعنی صلوات های زیبای بهارستانی در ابتدای درس، گاهی یکی، گاهی دو تا و گاهی هم سه تا
درس استاد فاضل یعنی اشکالات دوقلوهای شریعتمداری
درس استاد فاضل یعنی حساب بردن طلاب از حیدری
درس استاد فاضل یعنی مدیریت تقریرات توسط لطیفی
درس استاد فاضل یعنی اشکالات خلیلیان و اصرار او
درس استاد فاضل یعنی به تصویر کشیدن فقهای آینده توسط سلطانی
درس استاد فاضل یعنی اشکالات مقدسی با لهجه زیبای پاکستانی
و در پایان؛
درس استاد فاضل یعنی اشکالات دقیق و بجا و قابل تأمل سید محمد هادی حجازی.

تقدیر از استاد معظم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(مدظله) بمناسبت روز معلم
توسط حجة الاسلام بهارستانی

بسم الله الرحمن الرحیم «رب اشرح لی صدری و یسر لی امری واحلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی»؛
واقعاً در خدمت استاد بزرگوار عزیزمان حاج شیخ محمدجواد فاضل و افتخار پدر، من خیلی کمتر از آنم که بتوانم تجلیل و تقدیر کنم از استاد بزرگوار که واقعاً استاد و راهنماي ما در همه مراحل علمی، کلام، اعتقاد، تقوا و اخلاق است. افتخار است برای ما و همه عزیزانی که در کلاس درس حضور دارند، ببخشید گاهی صلواتی به عشق ائمه اطهار می‌فرستیم.

شهید مرتضی مطهری که افتخار جهان اسلام است، چکار می‌کرد؟ شهید مظلوم بهشتی، واقعاً نمی‌شود حق مطلب را ادا کرد، منطق شهید مطهری را ما امتحان دادیم، درس مطهری با شهید مطهری داشتیم، کتاب نبوتش، حماسه حسینی.

از استاد مطهری خیلی بیشتر باید تجلیل شود و فیض برده شود، هم ما روحانیون و مبلغین دین اسلام و هم حوزه علمیه.

من به عنوان اینکه از استاد تقدیر و تشکر کرده باشم مصدع شدم واقعاً افتخار می‌کنیم که شاگرد حاج شیخ محمدجواد فاضل، و ديگر اساتيد بزرگوار هستیم و خود را برای ترویج دین اسلام مي‌سازيم.

اما دو نکته مهم که شهید بهشتی و شهید مطهری کمتر شهریه گرفتند و بیشتر درس خواندند، بیشتر زکات دادند، بیشتر زکات علم را دادند، درخشیدند، در جهان اسلام درخشیدند.
به همین مناسبت این سرودی که در خور شأن شهید مطهری باشد می‌خوانم؛
ای معلم ای توان ده روان و جان ما
ای که جان فدا کنی که پروری روان ما
قاصر از بیان بدر شام خد زبان ما
گشته روشن از فروغ دانشت جهان ما
تا که دانشت در جهان به پاست
بر تو با درود بر تو باد سپاس
قلب مهربان و روح پر عطوفت جهان
هدیه می‌دهم به تو که جسم هستی‌ام ز توست
قاصر از بیان قدر شام بد بیان ما
تا که دانشست در جهان به پاست
بر تو با درود بر تو باد سپاس

بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته)
در درس خارج فقه بمناسبت سالروز شهادت شهيد مطهري و روز معلم


مرسوم است هرسال به مناسبت سالگرد شهادت مرحوم شهید بزرگوار علامه مطهری(رضوان الله تعالی علیه) ذکری از ایشان شود.

به همين جهت این روز را هم به عنوان روز استاد و معلم نامگذاری کرده‌اند، من از محبت شما فضلا و آقایان تشکر مي‌کنم. خيلي از مطالبی که جناب آقای حجازی بيان فرمودند مبالغه بود. ایشان تعبیر به دریا کردند، یا ایشان دریا را نمی‌فهمند یا من! ما کجا و دریای علم کجا؟!

ولی واقعاً خدا را شاکرم از اینکه این توفیق را به ما داده که در خدمت فضلایی هستیم که جدي در بحث هستند بسیاری از اين عزيزان سطوح عالی را تدریس می‌کنند هم در بحث فقه و هم در بحث اصول.

در اين بحث مستشکلین خیلی قوی هم حضور دارند افرادی را ایشان نام بردند و افرادی هم فراموش کردند همه بحمدالله مستشکل هستید.

من از این جهت بسیار خدا را شاکرم که در بحث ما فضلا به صورت جدی بحث را دنبال می‌کنند و گاهی اوقات هم شب‌ها بعضی از آقایان با تماس تلفنی سوالات خود را مطرح می‌کنند و این برای خود من توفیق بسیار بزرگی است.

دعا می‌کنم تک تک شماها از اساتید بزرگ حوزه و نظریه پردازان فقه و اصول شويد و این کاروان علم فقه و فقاهت و اصول را به پیش ببرید، این‌طور نباشد که وقت خود را فقط صرف حضور در درس کنید واقعاً حیف است که انسان تا درس خارج برسد اما به مرتبه اجتهاد نرسد!

این خُسران بسيار بزرگی است که کسی به درس خارج برسد اما بگوید حالا هفت هشت سالی هم درس خارج می‌رویم، ما که نمی‌خواهیم مجتهد بشویم، این غلط است، حتما از خدا بخواهید و ما هم دعا می‌کنیم تا قوه اجتهاد در همه شما محقق شود و همه شما از صاحب نظران و مجتهدان بشوید ان شاء الله.

اما مطلب اصلی مربوط به شهید مطهری(رضوان الله تعالی علیه) است همینطور که آقای بهارستانی گفتند باید حوزه عظمت این شهید و خدماتی که این مرد به اسلام و شیعه و انقلاب کرده هیچ وقت فراموش نکند.

ببینید خدا چه برکتی به این مرد داد که نوشته‌های او هنوز حرف زمانه ماست. کتاب‌ها و نوارهای سخنرانی او چه در مسائل اعتقادی و چه در مسائل سیاسی کهنه نشده است.

البته ما به مقتضای طلبگی نمی‌توانیم بگوئیم هر آنچه که ایشان گفته روی حساب طلبگی دقیق است. امام فرمودند ممکن است ما در نوشته‌هایش اشتباهی را پیدا نکنیم البته اشتباهات اساسی و مبنايي، زيرا نویسندگانی معاصر با شهید مطهری بودند که در نوشته‌هایشان اشتباهات اساسی داشتند خاتمیت را به نحو دیگری معنا می‌کردند، قرآن را به یک نحو دیگری تفسیر می‌کردند و نظیر اینها.

اما اشتباهات طلبگی چرا، در بعضی از مباحث که من گاهی اوقات به مناسبتي مطرح کرده‌ام گفته‌ام که اینجا مرحوم شهید مطهری این حرف را به نظر ما درست نگفته ولی اینها اشکالات علمی و طبلگی است.

حوزه بايد از یک چنین شخصیتی که امام بر نوشته‌هایش این چنين صحه گذاشت و آثار و افکارش این تأثير را دارد، بیشتر استفاده کند. حیف که بعد از مرحوم آقای مطهری دیگر مثل ایشان را در حوزه ندیدیم.

البته نمی‌خواهیم تنقیص کنیم ما بحمدالله شخصیت‌هایی داریم که اینها هم نظیر ندارند، من بنا ندارم اسم ببرم ولی واقعاً امروز حوزه علمیه قم شخصیت‌هایی دارد که مثل اينها يا نيست يا کم نظیر هستند ولی شهید مطهری داراي یک جامعیت و یک بصیرت و درايت خاص بود و زبان گویا و قلم رَوانی داشت. بعضی از بزرگان بر أعلی درجه مطالب عقلی مسلطند اما کو آن قلم مرحوم شهید مطهری؟ بيان و قلمی روان که برای توده مردم مفید باشد.

به هر حال مرحوم مطهری باید همیشه الگوی ما طلبه‌ها و اساتید و محققان حوزه باشد.

از خصوصیات ایشان این بود در آن زمانی که هیچ روحانی‌ای در دانشگاه حضور پیدا نمی‌کرد یا کمتر حضور مي‌يافت ایشان حضور پيدا نمود و به وظیفه‌اش عمل کرد، دید تکليفش این است که برود شبهات دیني دانشجويان را جواب دهد.

خداوند ان شاء الله روح ایشان را با انبیاء و اولیاء خودش محشور کند و درجات امام راحل که مطهری حاصل عمر و پاره تن ايشان بود، متعالي کند.


برچسب ها :

روز معلم فاضل لنکراني آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني روز استاد شهيد مطهري شهيد مطهري الگوي طلبه