دنيا ظرف روشن شدن حقايق قرآن نيست/قرآن کریم جوانان را در برابر فضای مجازی واکسینه می‌کند

۱۴ تیر ۱۳۹۸

۱۶:۲۶

۳,۵۵۲

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکراني(دامت برکاته) در اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم
آخرین رویداد ها

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) عصر امروز(جمعه 14 تير 98) در اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف استان قم که در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام) برگزار شد، با اشاره به اهمیت حفظ و قرائت قرآن در زندگی انسان‌ها، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که قرآن 4 خصوصیت دارد و این خصوصیات را به همه بشر اعلام می‌کند.
مشروح بيانات معظم له به شرح ذيل است:


بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، والصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا أبی القاسم محمد و علی آله الطبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»


عرائض خود را در این جلسه قرآنی و نورانی که جوانان بسیار عزیز کشور انقلابی ما به برکت انقلاب و به برکت این نظام جمهوری اسلامی روح و جان و زبان خود را معطر و منور به قرآن کریم کردند در دو قسمت تقدیم می‌کنم؛ قسمت اول آیه شریفه‌ای است که خواندم و بحث‌های بسیار مهمی دارد امّا اينجا به بخشی کوتاه از آن اشاره می‌کنم تا به ارزش پرداختنِ به قرآن و انس با قرآن و آنچه که مربوط به قرآن است از تلاوت و ترتیل و حفظ و هر آنچه مربوط به فهم آیات قرآن است توجّه پيدا کنیم.

اوّلا در این آيه خداوند متعال مخاطب خود را همه بشر قرار مي‌دهد مي‌فرمايد «يا أيها الناس» نه «یا أیها الذین آمنوا»! قرآن کتابی است برای همه بشر، ولو در آیات دیگر «هدی للمتقین» هم بيان شده است.

آن‌گاه می‌فرماید خصوصیت اول قرآن این است که قرآن؛ موعظه است. بهترین موعظه، قرآن است. اگر انسان در کشاکش مشکلات، و بحران‌هاي مختلف روحی و اضطرابات فکری قرار گرفت قرآن برای او موعظه است. خدای تبارک و تعالی اولین واعظ بشر است، کتاب او کتاب موعظه است، کسی که با قرآن آشنا بشود بهترین موعظه‌گر را دارد. موعظه این است که خوبی‌ها و بدی‌ها را به بشر نشان می‌دهد، اعمال حسنه و قبیحه، راه مستقیم و غیر مستقیم، راه نورانی و ظلمانی، عاقبت کار انسان‌ها را به خوبي نشان می‌دهد تا بتواند راه صحيح را انتخاب کند.

هر وقت احساس نياز به موعظه کرديد قرآن را باز کنید و بخوانید مطمئن باشيد به مقدار آمادگی نفس این موعظه در انسان اثر می‌گذارد.

امیرالمؤمنین(عليه‌‌السلام) در خطبه 176 نهج البلاغه می‌فرماید «مَا جَالَسَ هَذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا قَامَ عَنْهُ بِزِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيَادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى»؛ هیچ کسی هم‌نشین با قرآن نمی‌شود مگر اینکه یک زیاده‌ و نقصانی در او به وجود مي‌آيد. زیاده در هدایت و نقصان در گمراهی و ضلالت.

خصوصیت دوم قرآن؛ شفای قلبها است. درون و قلب انسان که مبتلا به آلودگی‌ها و نفاق‌ها می‌شود، قرآن شفاي آن است، البته یک مرتبه نازله‌ی قرآن شفای جسم است. اما شفایی که در این آیه شریفه ذکر شده، شفای درون و قلب انسان است. انسان با قرآن می‌تواند خودش را تطهیر کند، نفاق‌ها، آلودگی‌ها و شرک‌ها را از بین ببرد. نمی‌شود کسی آیه‌ای از آیات قرآن را بخواند اما مرتبه‌ای از شرک در درون او زائل نشود، این خیلی نکته مهمی است.

امیرالمؤمنین(عليه‌‌السلام) می‌فرماید قرآن برای بزرگ‌ترین دردها شفاء است و بزرگ‌ترین دردها هم کفر و نفاق و شرک است. شرک مراتب فراوانی دارد، اکثر ما مبتلا به شرک هستیم! شاهدش این است تا یک گرفتاری پیدا می‌کنیم، دنبال غیر خدا می‌گردیم تا مشکل‌مان حل شود.

خصوصيت سوم قرآن؛ هدایت است. قرآن انسان را به سوي خدای تبارک و تعالی هدایت می‌کند، اگر این قرآن نبود بشر چطور مي‌توانست خدا را بشناسد و به اوصاف و اسماء خدا پی ببرد؟ هرگز امکان نداشت. چرا می‌گویند در ماه رمضان قرآن زیاد بخوانید؟ برای اینکه قرآن راهي برای ورود به اسماء‌و صفات الهی است. اگر قرآن نباشد انسان نمی‌تواند ورود به اسماء و صفات الهیه پیدا کند، لذا کتاب هدایت است، با خواندن هر آیه مرتبه‌ای از هدایت برای بشر حاصل می‌شود، حتی ممکن است خود آن قاری هم توجهی نداشته باشد اما این هدايت جزء ذات و حقیقت قرآن است.

خصوصيت چهارم قرآن؛ «وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»، قرآن، رحمت است. منتهی این رحمت شامل گروه خاص مؤمنين است و برای همه رحمت نیست، بلکه براي ظالمين زيان‌بار است. «و لا یزید الظالمین إلا خسارا». این آيه شريفه به چهار مرحله اشاره مي‌فرمايد: موعظه، شفا و تطهير درون، هدایت و رحمت خاص خدا بر مؤمنین.

قرآن با موعظه و تطهير قلب بشر، او را به مرحله ايمان رسانده و آنگاه که در زمره مؤمنين قرار گرفت ابواب رحمت را بر مؤمنین باز می‌کند، دست آنها را می‌گیرد و به مراحلی مي‌رساند که بقیه بشر به آن دست نمي‌يابند، از این جهت قرآن اختصاص به متقین و مؤمنین پيدا مي‌کند.

در ادامه می‌فرماید: «قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»؛ مي‌فرمايد به فضل و رحمت خدا شاد باشید، شادی حقیقی این است که انسان احساس کند فضل و رحمت خدا شامل حال او شده، ارزش اين فضل و رحمت پروردگار چیز کمی نیست، «خیرٌ مما یجمعون» است، از آنچه که کفار و مشرکین از اموال دنيا جمع می‌کنند، از همه پست و مقام‌ها و قدرت‌های مادی و ظاهری بالاتر است.

روایتی از رسول اکرم(صلي الله عليه و آله) در ذیل همین آیه شریفه وارد شده است که فرموده مراد از «فضل الله» علم قرآن و تعلیم آن است. یعنی آنها که سر سفره قرآن نشسته و از قرآن در زندگی‌ خودشان بهره مي‌برند مشمول فضل خدا هستند و بر نعمت الهي بايد شاد شوند. خود شما قاريان محترم وقتی چند آیه می‌خوانید از برکت خواندن قرآن در درون‌تان نشاط ایجاد می‌شود، بعيد نيست «فلیفرحوا» هم فرح تکوینی را شامل شود و هم فرح ظاهری را.

اما قسمت دوم؛ باید خدا را شاکر بود که بحمد الله امسال اين چهل و دومین دوره مسابقات بزرگ استاني است که در قم برگزار می‌شود، یکی از برکات بزرگ انقلاب اسلامي این است که قرآن به صحنه جامعه درآمده است.

ما قبل از انقلاب چقدر قاری قرآن و چند تا حافظ قرآن و چه مقدار تفسیر قرآن داشتیم؟ بسيار ناچيز بود اما امروز در این حوزه مقدسه صدها درس تفسیر عمیق برگزار می‌شود، چندین مرکز تخصصی تفسیر و هزاران مرکز آموزش حفظ و ترتيل قرآن تأسيس شده است. اینها به برکت این نظام جمهوری اسلامی است.

امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) یک شخصیت عظیم قرآنی بود.
در خاطرات مرحوم والد ما هست که يکي از اطرافیان امام به مرحوم والد ما گفته بود آيا می‌دانید امام روزی چند بار قرآن می‌خواند؟ والد ما گفته بودند پیداست یا صبح می‌خوانند یا شب. او گفته بود که امام مقید است روزی سه بار و هر بار به مدت نیم ساعت قرائت قرآن داشته باشد. اگر کسی در فقه و اصول و عرفان و فلسفه و اخلاق امام جستجو کند ارتباط ايشان با قرآن را به خوبي مي‌يابد. خصوصاً در کتاب چهل حدیث که یک کتاب اخلاقی درجه اول در بین کتابهای اخلاقی است، اُنس امام با قرآن موج می‌زند. امام خميني اگر امام شد برای اینکه قرآنی بود، امام اگر رهبر شد، اگر فقیه و عارف شد، تمام به برکت این قرآن بود.

امام در یکی از کتاب‌هايش راجع به یک آیه مطالب جدید فراوانی که در هیچ کتاب تفسیری نيامده بیان می‌کنند. بعد می‌فرمایند راجع به این آیه اینقدر مطلب در ذهنم وجود دارد که اگر آنها را بنویسم یک کتاب می‌شود.

واقعاً به این فکر کنیم قرآن انسان را به کجا می‌رساند؟ حدی ندارد. انسان هر چه در محضر قرآن بنشیند یک باب دیگری به روی او باز می‌شود. چهره بارز شخصيت رهبری معظم انقلاب هم که بعد از امام سکان‌دار این نظام است، چهره قرآنی است. مگر می‌شود کسی بتواند رهبري الهي امتی را بر عهده بگیرد اما با قرآن انس نداشته باشد؟ پیامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) که خداوند مسئولیت سنگین رسالت را به او داد موظف بود با خواندنِ نماز شب و تلاوت آیات قرآن رسالت خود را به سرانجام رساند.

نظام اسلامي ما که تاکنون مفتخر به این دو رهبر الهي بوده است اهتمام به قرآن داشته است.

تحولی که در اداره اوقاف بعد از انقلاب به وجود آمد یک جهت عمده‌اش همین امر بوده. ما قبل از انقلاب نمی‌شنیدیم که اداره اوقاف دنبال ترویج قرآن و مسابقات قرآن باشد، اگر هم بوده خیلی خیلی ضعیف و در حدّ قرائت قرآن بوده است، نه قرائت و حفظ و ترتيل و مفاهيم.

البته ما نباید به همین مقدار اکتفاء کنيم.! باید قرآن را بیشتر به جامعه ببریم، اگر بخواهیم جوانان خود را در مقابل فضای مجازی مسموم و مهلک حفظ کنیم راهش قرآن است. جوانی که روح و چشم و لسانش با قرآن مأنوس شده باشد قرآن او را در مقابل هجمه‌های فکری و اخلاقی حفظ می‌کند.

مسئولین نظام جمهوری اسلامی، دولت، مجلس، قوه قضائیه، باید بدانند امروز مهم‌ترین راهکار برای حفظ جوانان در این کشور پرداختن به قرآن است. نباید در مدارس ما قرآن کمرنگ شود! ما باید شاهد این باشیم که در مدارس ما در دبستان، دبیرستان، دانشگاه، روز به روز توجه به قرآن آن هم در همه شئون از قرائت گرفته تا تفسیر و ترجمه و تحلیل آیات بیشتر شود.

سبک زندگی که رهبر معظم بر آن تأکید دارند، وقتی محقق می‌شود که در خانواده‌ها قرآن حضور داشته باشد، توجه به قرآن و معانی آن باشد. بشر نه در گذشته و نه در آینده تا قیامت نمی‌تواند حق قرآن را ادا کند.

آنچه به ذهن می‌آید اين است که حقيقت این کتاب بعد از این عالم روشن می‌شود. دنيا ظرف روشن شدن حقايق قرآن نيست. وقتی که قیامت برپا شد حقایق این کتاب را به بشر نشان خواهند داد. این کتاب اینقدر عظمت دارد که ما نمی‌توانیم حقّش را ادا کنیم ولی هر مقدار که بتوانيم خود را به این کتاب نزدیک کنیم برای خود ما نافع است. در روایات اين عبارت را ببينيد «إن القرآن حیٌ لا یموت»، چه تعبیر عجیبی است، این کتاب تاریخ مصرف ندارد، حتی بعد از دنیا. یعنی بعد از قیامت هم این کتاب کنار نمي‌رود.

در یک حدیث، رسول اکرم(صلي الله عليه و آله) فرمود کسي که قرآن بخواند به ازای هر حرفی از آیات قرآن خدا یک حسنه به او می‌دهد، یعنی وقتی می‌گوئیم «الم» به ازای هر کدام از اين سه حرف خدای تبارک و تعالی یک حسنه می‌دهد. بر طبق آن آیه شریفه هم که مي‌فرمايد: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»، هر کسی در قیامت با خودش یک حسنه‌ای بیاورد خدا ده برابر به او می‌دهد. یعنی در یک «الم» 30 حسنه برای قاری آن مقدر می‌شود خواه این قاری معنایش را بداند یا نه؟ نگفته اگر معنایش را بداند اين صواب را به او مي‌دهند.

این عظمت کار شماست، از قرائت قرآن خسته نشوید، از انس با قرآن کم نگذارید. امیدوارم جامعه و جوانان ما، هر چه بیشتر به برکت این مسابقات، به برکت این برنامه‌های بسیار خوب با قرآن ارتباط پیدا کنند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اهم مطالب:
1. قرآن با موعظه و تطهير قلب بشر، او را به مرحله ايمان رسانده و آنگاه که در زمره مؤمنين قرار گرفت ابواب رحمت را بر مؤمنین باز می‌کند، دست آنها را می‌گیرد و به مراحلی مي‌رساند که بقیه بشر به آن دست نمي‌يابند، از این جهت قرآن اختصاص به متقین و مؤمنین پيدا مي‌کند.
2. امام خميني اگر امام شد برای اینکه قرآنی بود، امام اگر رهبر شد، اگر فقیه و عارف شد، تمام به برکت این قرآن بود.
3. چهره بارز شخصيت رهبری معظم انقلاب هم که بعد از امام سکان‌دار این نظام است چهره قرآنی است.
4. اگر بخواهیم جوانان خود را در مقابل فضای مجازی مسموم و مهلک حفظ کنیم راهش قرآن است. جوانی که روح و چشم و لسانش با قرآن مأنوس شده باشد قرآن او را در مقابل هجمه‌های فکری و اخلاقی حفظ می‌کند.
5. سبک زندگی که رهبر معظم بر آن تأکید دارند، وقتی محقق می‌شود که در خانواده‌ها قرآن حضور داشته باشد.
6. دنيا ظرف روشن شدن حقايق قرآن نيست. وقتی که قیامت برپا شد حقایق این کتاب را به بشر نشان خواهند داد.




تصاویری از این مراسم



برچسب ها :

اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم قرآن کریم مسابقات قرآن اختتامیه مسابقات قرآن مسابقات قرآن قم مدرسه امام کاظم(ع) حقایق قرآن قرآن و جوانان واکسینه شدن جوانان با قرآن