حوزه امروز با ۴۰ سال قبل قابل قیاس نیست| برخی اظهارات علیه حوزه مغرضانه است

۳۱ شهریور ۱۳۹۸

۱۵:۴۶

۱,۸۵۸

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
آخرین رویداد ها

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عصر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی این مرکز تخصصی کلام این مرکز فقهی با اشاره به جایگاه با اهمیت تعلیم و تعلم گفت: علما باید به وظیفه تعلیم اشتغال داشته باشند.

وی ادامه داد: بر اساس روایتی از امیرمؤمنان(ع) خداوند از عالمان پیمان گرفته است که تعلیم داشته باشند و از جاهلان نیز پیمان گرفته است که تعلم و علم آموزی داشته باشند، از این رو اگر حوزه های علمیه و علما و اساتید و مراکز تخصصی به دنبال نشر علم هستند، برای آن پیمانی است که با خداوند متعال بسته اند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه برای کسانی که علم دارند، تعلیم دادن واجب است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امروزی که اهل بدعت و کفر و نفاق سعی می کنند انسان های متدین را از دامن دین جدا کنند، علما وظیفه چند برابری نسبت به ترویج مبانی نورانی دین پیدا می کنند؛ امروز دشمن در تلاش است تا با شبهه پراکنی ایمان مردم را متزلزل کند، از این رو اهل علم نباید تبلیغ دین را منوط به ماه رمضان و سایر ایام تبلیغی کنند، بلکه باید هر روز به تبلیغ دین و تعلیم مبانی و معارف دین بپردازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاب باید هرچه بیشتر به وظایف خود واقف شده و بدان عمل کنند، زیرا دشمن بی وقفه در حال تلاش برای دین زدایی در جامعه است، ابراز داشت: یکی از برکات انقلاب و نشانه های تحول در حوزه های علمیه تأسیس مراکز تخصصی فقه، فرق و مذاهب و کلام است که در زمینه های مختلف به بحث، تدریس و تدرس می پردازند.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرهای بی اساس و عقده های جاهلانه در رابطه با زیر سؤال بردن فعالیت های علمی در حوزه های علمیه گفت: برخی بخاطر کینه ای با روحانیت و عدم دغدغه علمی برای حل مشکلات مردم، می گویند حوزه در 40 سال بعد از انقلاب چه کارهایی کرده است؟ این سؤال ریشه ای جز مخالفت با اساس روحانیت ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: سخنان مغرضانه برخی افراد سبب می شود تا در بخش های مختلف جامعه به ویژه در بخش های دانشگاهی گمان شود حوزه های علمیه کارایی نداشته و درباره مباحث هزار سال قبل بحث می کنند؛ در حالی که بهترین و عمیق ترین مباحث در مورد سلفیه در همین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شده و در مجموعه 12 جلدی به چاپ رسید و به زبان انگلیسی هم ترجمه شد؛ پرداختن به مسأله سلفیه جدید و داعش به نوبه خود کاری منحصر به فرد بوده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه امروز کتب بسیاری در رد عقاید شیعه نوشته و منتشر شده است، ابراز کرد: این کتاب ها با تیراژهای میلیونی منتشر شده است، از این رو ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پاسخ به آنها اقدام کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به صورت تکلیف مدار حرکت کرده ایم، اظهار داشت: در حوزه سابق افرادی که فرقه های مختلف مذهبی را به خوبی بشناسند نداشتیم، اما امروز ده ها نفر می شناسیم که به صورت عمیق با مبانی فرق مختلف آشنا هستند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه فضلای غیر ایرانی نیز در مراکز تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تا حدودی حضور پیدا می کنند و در آینده در کشورهای خود می توانند نقش آفرینی داشته باشند، ابراز کرد: حوزه امروز با حوزه 40 سال گذشته فرق های بسیاری دارد؛ البته ناگفته نماند که در بحث های عمیق اجتهادی نشاط سابق وجود ندارد، اما نمی توان به صورت کلی آن را زیر سؤال برد؛ امروز پرداختن به مسائل مستحدثه بسیار بیشتر در حوزه های علمیه مورد توجه قرار گرفته و کارهای اجتهادی بسیار خوب و قابل عرضه انجام شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اهمیت علم اصول در مسائل کلامی اشاره و بیان کرد: اگر کسی اصولش قوی نباشد، در کلام نمی تواند قوت پیدا کند؛ علم اصول در همه زمینه ها کارآمد است؛ بسیاری از افرادی که حکم قرآنی «قصاص» را به بهانه گوش فرا دادن به حقوق بشر زیر سؤال بردند و در فهم کلام حق منحرف شدند، از لحاظ اصولی ضعیف بودند.

وی در پایان با بیان اینکه انتظار ما از حوزه های علمیه تربیت متکلمان قوی است، یادآور شد: امروز حوزه باید متکلمان قوی ای تربیت کند که مبانی کلامی قوی داشته و به این وسیله شبهات کلامی جهان را حل کنند؛ امروز ما به دنبال عرضه اعتقادات اهل بیت(ع) به دنیا هستیم و متأسفانه باید گفت که این معارف هنوز در میان اهل سنت به خوبی ترویج نشده است.

برچسب ها :