نهادينه کردن ورزش به صورت یک فرهنگ عمومی در جامعه بسیار مهم است

۲۹ مهر ۱۳۹۶

۱۹:۱۱

۱,۱۳۳

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با مدیر کل و معاونين اداره ورزش و جوانان استان قم 96/7/29
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

هفته‌ی تربیت بدنی را  که فرصتي برای پرداختن به مسائل کلان ورزشی در کشور است خدمت شما و همه‌ی ورزشکاران و ورزش دوستان و کساني که دستی در قضایای ورزشی دارند تبريک مي‌گويم.
امیدوارم در این هفته با جلسات خوب و مفید، سیاست‌های بسیار کلان و پخته در مسائل ورزشی پایه‌گذاری شود و همه‌ی مجموعه‌های ورزشی با تبعیت از این برنامه‌ها بتوانند افق روشنی را برای ورزش کشور ترسیم کنند.

در مورد تربیت بدنی بحث‌های متنوعي مطرح است که به صورت اجمال به برخي از آنها اشاره می‌کنم.

پیشنهاد اصلی من این است که یک همایش علمی قوی پیرامون ورزش و تربیت بدنی از دیدگاه اسلام با توجّه به اقتضاءات دنیای امروز برگزار شود مثلاً ورزش‌هایی امروز در کشور ما و کشورهای جهان سوم مطرح می‌شود که تلفظ نام آن گاهی اوقات مشکل است، حالا کلمه فوتبال و ... الفاظش مال غربی‌هاست و امري رایج است. ولی یک ورزشهایی به وجود آمده و در کشور ما و ديگر کشورها ترويج می‌شود که باید بحث شود، آیا واقعاً ورزش است یا یک کاری است که شاید با ورزش هم تناسب نداشته باشد و اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

لذا پیشنهاد اولیه‌ام این است که یک همایش علمی با حضور متخصصين فن مخصوصاً در قم، با وجود حوزه علميه و فضلای قم برگزار شود تا روی این موضوعات کار کنیم تا إن شاء الله آثار خوبی داشته باشد.

اولین نکته که دین هم نسبت به آن توجّه بسیار دارد این است که ما بايد درباره موضوع ورزش بیشتر تبلیغ کنیم. نسبت به سلامت جسم انسان تأکیداتی در دین هست که در هیچ دینی وجود ندارد، ما معتقدیم با جسم سالم، تعقل سالم  امکان پذیر مي‌شود و امکان‌پذيري عبادت انسان و اطاعت او از خدای تبارک و تعالی بیشتر مي‌شود.

اين عناوین در مضامین دینی و معارف ما آمده، لذا خودِ ورزش را باید هر روز در جامعه تبلیغ کرد، متأسفانه نسل امروز جامعه از جهت ورزشی تنبل بار می‌آید. هشدارهاي مسئولين بهداشت اين است که درصد آمار چاقی هر روز افزایش پیدا می‌کند، یک علتش این است که به ورزش اهمیت کمی داده مي‌شود. شما آمار بدهيد چند درصد از جوانان قم به ورزش می‌پردازند؟ قاعدتاً این آمار بسیار پايين است یعنی اگر ما در این جمعیت بیش از یک میلیونی در قم، پانصد هزار جوان داشته باشیم فکر نکنم پنجاه هزار نفر با ورزش ارتباط داشته باشند؟ این خود یک نقص بزرگ است، بايد فرهنگ‌سازی کنیم تا تمام اقشار، از کوچک و بزرگ، عالم و غیر عالم، روحانی و غیر روحانی، به هر کيفيتي هست به میدان ورزش بيايند.

الان این فرهنگ در خارج رايج است. من صحنه‌ای را در یاد دارم از آن وقتی که همراه مرحوم والد برای عمل قلب رفته بودیم، در خیابان نزدیک بیمارستان دیدم یک زنی بچه‌ی کوچک خود را براي ورزش همراه آورده بود. آن بچه دو قدم راه که می‌رفت خوابش مي‌برد، مادر بیدارش می‌کرد که بدود، فرزندان خود را از کودکي طوري تربیت می‌کنند که ورزش جزء برنامه روزشان باشد. حتّي پيرمردان و زنان هشتاد و نود ساله که برای من خیلی مشهود بود پوست زیر گردن‌شان از فرط پیری آویزان بود، ولی مشغول دویدن بودند.

حال با این همه تشویق به ورزش و توصيه به سلامت جسم که در دين ما شده، ما وظيفه داريم بيشتر به ورزش اهميت دهيم.

در متون ديني هم ما نبايد فقط به روايات مربوط به ورزش مراجعه کنيم، بلکه تمام آنچه که در دین ما حرام شمرده شده یا براي جسم انسان ضرر دارد یا براي روح او. نمی‌توان یک چیز حرامي را پیدا کرد که نه ضرر جسمی  داشته باشد و نه ضرر روحی. هیچ دینی هم به اندازه‌ی دین ما این همه محرمات ندارد، یعنی حکم تمام آنچه که هست در خوراکی‌ها و در پوشاک، بطور زيبايي بيان شده است. آن لباسی که فرض کنید برای مرد حرام شده، پزشکی امروز اثبات کرده که برای جسم يا روح مرد ضرر دارد.

در یک تحقیق آمده بود استفاده از طلا بر جسم مرد ضرر وارد می‌کند. دینی که این چنین به سلامت جسم اهمیت می‌دهد، اینکه تأکید می‌کند پرخوری نکنید، پرخوابی نداشته باشید، حتی پرگويي نداشته باشيد، چه زماني بخوابيد و چه زماني برخيزيد و چه مقدار استراحت کنيد، همه برای این است که این جسم سالم باشد.

البته جسم سالم هم مقدمه است برای سلامت روح و روان و معنويت انسان. این یک نکته که بايد کل کشور را براي ورزش بسیج کنیم. ورزش‌های عمومی، غیر عمومی، تخصصی و غیر تخصصی، صدا و سیما هم بايد بیش از این به مسئله‌ی ورزش و بسیج عمومی مردم در مسئله‌ی ورزش بها بدهد. نهادينه کردن ورزش به صورت یک فرهنگ عمومی در جامعه بسیار مهم است.

نکته‌ی دوم: ما باید از دل ورزش، سلامت روحی را بیرون بیاوریم. آنچه که در ورزش قدیم ما مطرح بود این بود که از دل ورزش زورخانه‌اي؛ غیرت، مردانگی، پهلوانی، استقامت و مقاومت بیرون می‌آمد. گاهی اوقات می‌گوئیم کنار ورزش، کارهای فرهنگی هم بکنید که بسیار کار خوبی هم هست، ولی اگر ما از دلِ ورزش، سلامت روح را بیرون بیاوریم به آن ورزشکاران‌مان خواهيم گفت تو ورزش می‌کنی تا قهرمان و پهلوان شوی، پهلوان کسی است که در مقابل شیطان بايستد و شیطان را زمین بزند نه خودش زمین بخورد.

حتّي نسبت به این فوتبال که جمعي تلاش مي‌کنند توپ را به دروازه حريف وارد کنند، چند جور می‌شود نگاه کرد؛ یکی اینکه این یک کار غیر عقلایی است، این همه آدم تلاش می‌کنند یک توپ را وارد دروازه کنند و این کار لغوی است! اما اگر به جوان‌ها بگويیم ببينيد این توپ برای ورود به دروازه حريف یک انسجام و اتحاد جمعي می‌خواهد، باید یک جمعی تلاش کنند و همه هم بر حرکت همديگر نظارت کنند. بازیکني که در انتهای زمین قرار دارد، نگاهش به همه‌ی زمین است، نمی‌شود بگويیم تو اینجا بایست و هر وقت توپ جلوی پایت آمد یک حرکتی انجام بده، این دائماً رصد می‌کند.

ما اگر براي جوانها که عاشق فوتبال‌اند، -که خود من هم در دوره‌ای که وقت بیشتری داشتم، به فوتبال خيلي علاقه داشتم- فوتبال را با اين ديد تحليل کنيم، از دل این ورزش چه بیرون می‌آید؟
اینکه یک جوان اگر مي‌خواهد جامعه‌اش به موفقيّت برسد باید نگاهش به همه جا باشد، و بايد همه با اتحاد و انسجام گام بردارند. ممکن است غربی‌ها این تعبیر را نداشته باشند ولی ما می‌توانیم استفاده کنیم هرچند به نظر من آنها هم این تحلیل را دارند، اگر تاريخ فوتبال را بررسی کنند احتمال قوی می‌دهم یک چنین فکری در پشت این قضیه بوده است. از دل این قضیه این مسئله بیرون بیاید که همه باید مراقب رفتار هم باشيم یک جوان اگر ديد در جامعه‌اش ظلم می‌شود باید مراقبت کند، فقیر وجود دارد باید مراقبت کند، فساد وجود دارد باید مراقبت کند.

اینکه عرض می‌کنم معنویت را مي‌توان از دل ورزش بیرون آورد اين است که فردي که در زورخانه زیر این وزنه‌ها و تخته‌هاي سنگین قرار می‌گیرد برای چيست؟ برای این نیست که بگوید قدرت بدنی من اینقدر است، بلکه برای این است که بگوید انسان در زیر فشار نباید کمر خم کند و عاجز شود، باید مقاومت کند.

از دل ورزش زورخانه‌اي مقاومت و غیرت بیرون می‌آید، به جوان‌هایمان بگوئیم اگر ورزش کردی و غیرت نداشتی ورزشکار نیستی، خیال می‌کنی ورزشکاری! تو اگر ورزش کردی ولي به وقت جنگ حاضر نشدی به عنوان مدافع حرم، به دفاع از کشور بپردازي این ورزش برای تو اثری نداشته، ورزش زمانی اثر دارد که از دل ورزش معنویت و جوانمردي و مردانگي و اخلاق را بیرون بیاوریم. این خود یک بحث بسيار جالب در امر ورزش است همایش‌هایی باید گذاشته شود تا این نکات مطرح شود. ما می‌توانیم به صورت ظاهري ورزش‌ها فوتبال و والیبال و بستکبال و ورزشهای زورخانه‌ای و ديگر ورزش‌ها شکل و محتوا داده و از دل ورزش معنویت را بیرون بیاوریم.

نکته‌ی سوم این که امروز مسئولین ما باید توجه داشته باشند با وجود این بیکاری‌های شدید و ناهنجاری‌هایی که در اجتماع وجود دارد، با این توطئه‌هايي که دشمن در فضای مجازی مي‌کند همانطوری که مسجد و نماز جمعه و عزاداری‌ها پایگاه اصلی برای حفظ انسان در مسائل معنوی و فرهنگی است به ورزش هم باید به عنوان یک پایگاه نگاه شود، یعنی اگر جوان‌ها را به میدان مسائل ورزشی بیاوریم که متأسفانه حضورشان خیلی کم است، البته علاقمند زیاد هستند، اکثر جوانهای ما علاقمند به ورزش هستند ولی حضورشان خیلی کم است!

اگر آنها را به صورت هدفمند در مسائل ورزشی وارد کنيم آن‌گاه وقت‌شان مشغول می‌شود و جلوی بسياري از فسادها و اعتیاد و ناهنجاری‌ها گرفته می‌شود.

لذا در اینجا خطابم به مسئولین کشور است به ورزش بیشتر بها بدهند. ما فقط به فکر این نباشیم که مدال برای کشور بیاوریم، بالاتر از مدال حفظ یک جوان در این کشور است، این از هر مدالی برای ما بالاتر است، مدال هم برای ما افتخار است، بالأخره از جهت بین المللی هم باید حضور داشته باشد و اين امر روشنی است ولی به هر انسان چیزفهمی بگوئیم این مدال طلايي که گردن یک کسی می‌افتد مهم‌تر است یا اینکه ما یک جوان را از انحراف نجات دادیم؟!

اینکه پیامبر(ص) می‌فرماید که اگر یک نفر به دست انسان هدایت پیدا کند بالاتر از همه آن چيزي است که خورشید بر آن می‌تابد، به همين جهت است. بنابراين مسئولین حساسیت بیشتری پیدا کنند بودجه‌های بهتری بگذارند، برای ما خیلی دردناک است وقتی از رسانه‌ها می‌شنویم یک ورزشکاری که در صحنه‌های بین المللی واقعاً افتخار برای کشور آفريده الآن بیکار است، یا در زندگی روزانه‌اش لنگ است، این از چیزهایی است که برای آدم قابل تصور نیست.

يکي از راهکارهاي نجات جوانان از بیکاری و اعتياد و فساد و ناهنجاری و فضای مجازی، کشاندن آنها به صحنه ورزش است. من یادم هست اوایل انقلاب در پرتو بسیج جوان‌هاي محل با کوهنوردی و ورزش‌های دیگر جذب بسیج می‌شدند، الآن باید این ورزشها را توسعه بدهیم و مشکلات را از اين طريق کاهش دهيم، إن شاء ‌الله.

امیدوارم یک تحولی در ورزش ایجاد شود، بايد براي هر فرد امکانات ورزش عمومی به راحتی مهيا باشد، هر جوانی در هر محلی بخواهد ورزش کند امکانات به راحتی و رایگان در اختیارش قرار گيرد. و باید وزارت ورزش در اين جهت برنامه و سیاستگذاری داشته باشد، ما هر سال ببینیم آمار ورزشکارها امسال بیشتر است یا نه؟ ببینیم در کل کشور اقبال به ورزش می‌شود یا نه؟ البته به ورزش‌های تخصصی بلکه ورزشهای عمومی.

ببینید امروز چرا آمار این مراکز درمانی روان‌درمانی و روان پزشکی بیشتر می‌شود؟ برای اینکه روز به روز افسردگی در جامعه بیشتر می‌شود، روز به روز بيماري‌هاي روحی بیشتر می‌شود اینها اگر با ورزش ارتباط داشته باشند مبتلا به این امراض روحی نمی‌شوند البته داروی اصلی مشکلات روحي همان ارتباط با خداست ورزش هم مقدّمه‌اي بشود برای ارتباط با خدا.

اگر ورزش همگاني را زیاد کنیم آمار اين بيماري‌ها هم کم می‌شود. امیدوارم خداوند کمک کند و راهکارهاي مناسب را در پیش راه مسئولین قرار بدهد و بتوانیم در پرتو این انقلاب تحولي در امر ورزش ایجاد کنیم و بتوانیم استفاده‌ی کاملی از ورزش داشته باشیم. إن شاء ‌الله.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اهم مطالب:
1ـ نهادينه کردن ورزش به صورت یک فرهنگ عمومی در جامعه بسیار مهم است.
2ـ ما فقط به فکر این نباشیم که مدال برای کشور بیاوریم، بالاتر از مدال حفظ یک جوان در این کشور است.
3ـ برای ما خیلی دردناک است وقتی از رسانه‌ها می‌شنویم یک ورزشکاری که در صحنه‌های بین المللی واقعاً افتخار برای کشور آفريده الآن بیکار است.

برچسب ها :

مدیر کل و معاونين اداره ورزش و جوانان استان قم اداره ورزش و جوانان استان قم ورزش و جوانان استان قم ورزش اهميت ورزش در اسلام اهتمام به ورزش فرهنگ سازي ورزش