وحدت بین شیعه و سنی، وحدت بین اقوام، یکی از واجبات از ارکان اقامه‌ی دین است

۱۶ آذر ۱۳۹۶

۱۷:۳۷

۲,۸۴۸

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) همزمان با ایام ولادت حضرت رسول خدا(ص) و امام صادق(ع) در جمع ائمه جمعه استان مرکزی 96/9/14 بیاناتی را ایراد فرمودند.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله رب العالمین
قال الله تبارک و تعالی فی کتابه العزیز: أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

«شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصّى بِهِ نُوحًا وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ»

ولادت با سعادت پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(عليه السلام) را خدمت شما ائمه محترم جمعه استان مرکزی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم همچنین هفته‌ی وحدت را گرامي مي‌داريم.

این آیه شریفه از آیاتی است که خیلی از ما از آن غافل هستيم. خدای تبارک و تعالی بر انبیاء بزرگ خود حضرت نوح و ابراهيم و موسي و عيسي و حتی بر نبی اکرم(صلوات الله علیهم أجمعین) اقامه‌ی دین را واجب کرده است اين توهم که بر روحانيت فقط بيان دين واجب است، ‌اينکه به مردم بگويند چه چيز خوب و چه چيز بد، چه چيز واجب و چه چیز حرام است؟ همین مقدار و بس.

برخي نيز بالاتر از اين رفته و مي‌گويند وظیفه‌ی ائمه و انبیاء هم فقط بیان دين بوده است. این یکی از مطالبی است که امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) با آن مایه‌ی فقهی بسیار بزرگی که داشت مي‌فرمود این چنین نیست. بر انبیاء نه فقط بيان دين بلکه اقامه دين واجب است یعنی دین باید در جامعه پیاده شود آن هم توسط انبیاء. از اين آيه مي‌توان لزوم تشکيل حکومت اسلامي را استفاده کرد.

گاهی شبهه می‌کنند مگر خود رسول خدا(ص) حکومت تشکیل داد؟ مسلم است که حکومت تشکیل داد اقامه دين وظیفه‌ی همه انبیاء بوده و بر ما هم واجب است.

اين مسئله وقتي روشن شود بسياري از اين شبهاتي که امروز در جامعه مطرح مي‌گردد پاسخ داده مي‌شود. متأسفانه بعضی از هم لباسی‌های ما هم به اين شبهات دامن می‌زنند و مي‌گويند برخی از مسائل شخصی است مثل حجاب که یک زن می‌تواند حجاب داشته باشد یا نداشته باشد، به من و شما چه ارتباطی دارد که او حجاب دارد یا ندارد. و بالاتر از این، مجموعه‌ی امر به معروف و نهی از منکر را هم  به استهزاء می‌کشند. در این فضاهای مجازی صریحاً می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر فضولی و دخالت در کار دیگران است.

اين شبهات در درجه‌ی اول باید برای خود ما حل شود، متأسفانه گاهی اوقات بعضی از آقایان که غرضي هم ندارند حرفشان اين است که به چه دليل حکومت بايد در حجاب مردم دخالت کند و با بي‌حجابي مقابله کند؟ ما دليل بر اين کار نداريم، من اين آيه را براي يکي از آنها خواندم و معلوم شد به آيه توجّه نداشته است.

اقامه دین بر همه ما که مدعی هستیم در راه  انبیاء و ورثه‌ی انبیاء هستیم واجب است. وراثت فقط وراثت در علم نیست، در اقامه دين هم باید وراثت خود را اثبات کنیم و به میدان آمده و راهکار مناسب و شايسته براي اقامه دين پيدا کرده و ابعاد مختلف و زواياي دين را محقق سازيم.

امروز بحث صله‌ي رحم و ارتباط با والدين در جامعه در حال ضعيف شدن است، در حالي که خود اين بحث فقهي خيلي مهم با روايات فراوان دارد. ما بايد دين را در همه ابعادش اقامه کنيم.

در مسائل کلان سياسي‌اش مقابله‌ي با ظلم، مقابله با گروه‌هايي که در مقابل اسلام قد علم کرده‌اند يا همین مسئله‌ی وحدت که خود یکی از پایه‌های اقامه دین است؛ بدون وحدت مسلمان‌ها نمی‌توانند دین را اقامه کنند، مگر می‌شود بدون وحدت دین را اقامه کرد؟ مگر می‌شود بدون وحدت، اسلام در مقابل کفر بایستد و مقاومت کند؟ به هیچ وجه نمی‌شود. درست است که وحدت یک امر سیاسی است، ولی یک امر سیاسی واجب است. وحدت بین شیعه و سنی، وحدت بین اقوام یکی از واجبات از ارکان اقامه‌ی دین است.

بنا بر این ما باید به این نکته توجه داشته باشیم، دین را بهتر و بیشتر بشناسیم، اقامه دين در همه ابعاد و زوایایش واجب است. اقیموا الدین فقط بُعد فقهی دين را نمی‌خواهد بگوید که در حلال و حرام ببینید چه چیز حرام و چه چیز حلال است، بلکه دین را با مجموعه‌ی خودش مطرح مي‌نمايد.

هرچند ما قدرت اقامه دین را به نحو کامل برای مردم نداریم چون این وعده‌ی الهی است که در زمان ظهور حضرت حجّت (عج) واقع می‌شود اما در دایره‌ی توان خود بايد تلاش کنيم همه‌ی ابعاد دین را پیاده کنیم، این اولین نکته.

نکته دوم گلايه‌اي است که گاهی اوقات از ضعف علمی برخي از ائمه جمعه می‌شود، بعضي از بزرگواران وقتی تصدی پیدا می‌کنند اشتغالات علمی‌شان کنار می‌رود و به همان سرمایه‌هایی که اندوخته‌اند اکتفا می‌کنند این را باید خود آقایان حل کنند.

همان‌طور که در میان ائمه محترم جمعه عده‌اي درس خارج و عده‌اي دروس سطح تدريس مي‌کنند، من تقاضا می‌کنم هم ما اعم از اينکه کسي امام جمعه باشد يا امام جماعت يا آخوند یک شهر، هر کسي که مي‌خواهد به وظیفه‌ی آخوندی خودش آنطور که باید و شاید عمل کند باید ارتباط علمی‌اش هميشه باقی بماند یعنی هر روز یک بحث جدیدی در تفسیر یا فقه، تاریخ یا فلسفه دنبال کند را مخصوصاً امام جمعه که شاخص روحانیت در یک شهر و استان است، امامت جمعه به این معنا نیست که من فقط وظیفه‌ام خواندن دو خطبه‌ در نماز جمعه است، امام جمعه یعنی‌قوی‌ترین نیرو برای دفاع از دین و انقلاب.

در يکي از سفرهاي مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) به قم مرحوم والد ما با ایشان دیداری داشتند در همان جلسه تا والد ما نشستند به ایشان گفتند راجع به ائمه جمعه دستور بدهید برای امام جمعه هر منطقه افراد قوي‌تري را بگذارند و اين دليل را آوردند که امام جمعه واسطه‌ی بین نظام و مردم است.

یعنی یک عنوان بسیار مهم که اصلاً با هیچ عنوانی از این عناوین دولتي قابل مقایسه نیست! امام جمعه شاخص است، لذا بايد قوی‌ترین نیرو باشد، باید خودتان را تقویت کنید، اینکه بگويیم از قم و حوزه دور شدید، کسی نیست با او بحث داشته باشید بهانه‌اي است که انسان را وادار مي‌کند دست از علم بکشد و الا اگر کسي ذوق تحصيل علم داشته باشد مي‌تواند به هر نحوي براي خود يک برنامه علمي داشته باشد. الآن هم که بحمدالله از طريق اينترنت و سایت‌ها و نوارها به راحتی می‌توان کار را دنبال کرد.

تقاضای بنده این است ما اگر دلسوز نظام و روحانیت هستیم، بايد هر چه بیشتر از جهت علمی خود را قوی کنيم که این بقای روحانیت را تضمين مي‌کند. از بعضي روايات و حتّي آيات استفاده مي‌شود، علم اگر به معناي واقعي‌اش در درون انسان ايجاد شود معنويت هم قهراً به دنبالش مي‌آيد.

نکته سوم راجع به حوزه‌ی اراک است واقعاً انتظار می‌رود با وجود بزرگانی که در اين شهر حضور دارند بايد شاهد يک حوزه‌ي بسيار چشم‌گير، با اساتيد برجسته و فضلاي با نشاط باشيم. همان‌طور که در زمان‌هاي گذشته در اين شهر امثال سلطان العلماي اراکي حضور داشتند که در حاشيه‌ي کفايه‌اش دقايق بسياري وجود دارد در حدي که بعضي از بزرگان آن را بر بسياري از حواشي ديگر ترجيح مي‌دهند.

باید حوزه به تربیت مجتهدان برگردد، اراک این زمینه و این ظرفیت را دارد که در آن مجتهدان بزرگ، مفسران بزرگ، فقهای بزرگ تربیت شود و من هم خدمت شما و خدمت امام جمعه و نماينده محترم ولي فقيه حضرت آقای درّی عرض می‌کنم مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم السلام) که واقعاً از عنایات خدا بر حوزه علمیه قم است و در مشهد و افغانستان، بعضی از جاها شعبی بسیار فعّال و خوب دارد، آمادگي خود را براي تقويت حوزه علميه اراک اعلام مي‌نمايد و مقدماتش را از هم‌اکنون شروع مي‌کنيم. إن شاء الله کار اصلی را خداوند توفیق بدهد در آينده نزديک شروع خواهیم کرد. اميدوارم بتوانيم در اين راه قدمي برداشته و وظيفه خود را انجام دهيم.

إن شاء الله با وحدت رويه و با اين افق وسيع فکري که در همه آقايان به برکت اين انقلاب و نظام به وجود آمده، قدم‌هاي بسياري بزرگي براي دين و انقلاب برداريم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

حجاب اقامه دین وحدت شیعه و سنی وحدت شناخت دین وظیفه روحانیت حوزه علمیه اراک حوزه اراک ائمه جمعه استان مرکزی