اين تربيت اسلامی است كه مردم را اينطور بسيج می‌‌كند

۱۹ بهمن ۱۳۹۶

۱۷:۰۲

۸۸۱

خلاصه خبر :
حضرت آيت الله فاضل لنكراني(دامت بركاته) مورخ 96/11/19 در ديدار با مهندس نجار، معاون وزير کشور و رئيس و اعضاء ستاد مديريت بحران بياناتي را ايراد فرمودند.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

من ابتداءً اين ايام را كه مصادف است با شهادت حضرت زهرا(سلام الله عليها)، تسليت عرض مي‌كنم و همچنين دهه مباركه فجر پيروزي انقلاب را گرامي مي‌دارم. اميدوارم همانطور كه انقلاب و نظام و مسئولين ما تا حالا از عنايات حضرت زهرا(س) بهره‌مند بوده إن شاء الله بيشتر بهره‌مند باشيم.

نسبت به اين بحران‌هايي كه اين اواخر در كشور اتفاق افتاد، من خواستم اين را عرض كنم كه ما متأسفانه با يك بحران فرهنگي هم مواجه هستيم يعني افزون بر اين حوادثي كه اتفاق مي‌افتد آنچه كه مزيد بر علت مي‌شود اين است كه گاهي اوقات عده‌اي از ما مقصر اصلي را مردم و اعمال مردم قرار مي‌دهيم و استناد به بعضي از روايات مي‌کنيم كه گناه، موجب عذاب و سخط الهي است كه همينطور هم هست، ولي آنچه که غافل از آن هستند اين است كه از نظر معارف ديني ما، گناهان بشر علت تامه براي اين حوادث نيست، بلکه اعمال انسان، زمينه‌ساز و مقتضي اين حوادث است.

حال چنانچه يک حادثه بحران‌ساز پيش آيد و به مردم عزيز مصيبت ديده کرمانشاه يا کرمان يا ... بگوييم صد در صد علت اين حوادث، گناهان مردم بوده است، به نظر من علاوه بر مشکلات و آسيب‌ها و تلفاتي که به وجود آمده، يك بحران فرهنگي هم كنارش ايجاد مي‌كنيم.

البتّه اينگونه حوادث تلخ بايد مايه عبرت براي همه باشد و همه ما را بايد به ياد خدا و زلزله‌ي روز قيامت بيندازد، اصلاً حكمت اصلي اين قضايا اين است كه بشر به قدرت ماوراء طبيعت توجه پيدا كند و بيابد كه يك قدرت ديگري هست كه اين عالم را مي‌چرخاند و اين سبب شود كه همه مردم، تنبه پيدا کرده و در گفتار و كردار خود تجديد نظر کرده و در مسيري که خدا تعيين فرموده حرکت کنيم.

علي أيّ حال اولين نكته اين است در عين اينكه مردم بايد بدانند يك گناه كوچك ممكن است زمينه‌ساز يك بلاي عظيمي باشد، ولي به هيچ وجه دليل نداريم كه حتما علت تامه باشد، چون جهات ديگري هم در كار هست.

نكته دوم اين است كه در بحران زلزله کرمانشاه، دولت محترم و مسئولين ما نهايت سعي خودشان را كردند و اين بسيار بي‌انصافي بود كه همان روزهاي اول در رسانه‌ها پخش مي‌كردند كه مسئولين به آنجا نرفتند و خبر ندارند.

بالأخره اينكه در يك زمان كوتاهي مسئله جمع شد آن هم در اين وسعتي كه اتفاق افتاده بود، اگر دولت مديريت نمي‌كرد، به اين زودي مسئله‌اي به اين عظمت قابل حل نبود.

انصافاً پيداست دولت تمام توان خودش را گذاشت، تدبير و مديريت كرد، حضور پيدا كرد و مردم عزيز و خصوصاً مردم كرمانشاه مي‌دانند كه در يك زمان كوتاهي اين همه چادر توزيع شد، اين همه كانكس برايشان درست كردند، تعداد 45 هزار كانكس يك چيز ساده‌اي نيست، ساخت اينها، سفارشاتي كه به كارخانجات داده شد، اينها بالأخره خدمات بزرگي بود كه دولت كرد.

به نظر مي‌رسد كه اين هم يكي از بركات نظام ما است كه در اينجور قضايا همه نهادها و ارگان‌ها به ياري هم مي‌شتابند شايد در كشورهاي ديگر اينطور نباشد و بگويند هر مسئولي کار خودش را انجام دهد، ولي در کشور ما هنگام بحران‌ها نهادهاي ديگر نمي‌گويند به من ربطي ندارد.

همانطوري كه همه مردم بسيج مي‌شوند همه نهادها و ارگان‌ها هم در اين زمينه بسيج مي‌شوند تا اين مشكلات را حل كنند.

منتها به نظر مي‌رسد بايد يك مقدار اطلاع رساني بيشتري در اين زمينه شود و فعاليت‌هايي را كه دولت در اين زمينه كرد براي مردم بيان كنند. انصافا خدمات زيادي انجام شده است.

گاهي پخش يکسري از حرف‌ها در صدا و سيما خود بحران ايجاد مي‌كند. مثلاً در مورد زلزله كوهبنان آن مجري برنامه مي‌گويد الآن چند وقت است كه زلزله شده كسي نيامده سر بزند، 200 كانكس نياز است، بياييم حقوق‌مان را روي هم بگذاريم. بعد از يك هفته شنيدم گفتند تا حالا توانسته‌ايم شش کانکس درست كنيم در حالي که دولت رفته بررسي كرده و گفته اين تعداد نياز ندارند. اينها را مطرح نمي‌كنند. لذا بايد از طريق خود صدا و سيما، يا راههاي ديگر اطلاع رساني قوي صورت بگيرد.

لازم است گزارشي از فعاليتهاي دولت در زمينه بحران زلزله‌هاي اخير تهيه شود و كل ائمه‌ي جمعه كشور در جريان اين خدمات قرار بگيرند، شايد بسياري از آنها در جريان اصل قضيه قرار نگرفته باشند.

قبل از همه اينها، نظام بايد واقعاً از مردم تقدير كند، مردم با اين همه مشكلات اقتصادي  كه دارند ولي باز به ميدان آمدند و نسبت به همنوعان خودشان با تمام وجود اقدام كردند و هيچ مضايقه نكردند و اين بسيار مسئله‌ي مهمي است، اين تربيت اسلامي است كه مردم را اينطور بسيج مي‌كند كه اين چنين به ميدان بيايند.

قاعدتاً در نظر داريد که بررسي کنيد آيا راههاي ديگري براي خدمت رساني بهتر و بيشتر به مردم وجود دارد يا خير؟

در قضيه‌ي زلزله‌ي ورزقان، پسر من که مهندسي معماري دارد با چند نفر از دوستان مهندس‌شان رفتند آنجا يك اتاقك‌هاي خيلي خوب و با دوام ساختند با هزينه خيلي پايين در حد 500 هزار تومان، به اندازه‌ي دو برابر اين چادرها و خيلي مقاوم در برابر سرما و گرما.

از جامعه مهندسين و طراحان دعوت كنيد با توجّه به اينکه كشور ما زلزله خيز است، هم براي استقامت کل ساختمان‌ها و هم براي اسکان‌هاي موقت طراحي کنند. شما به قول خودتان بايد براي نيمي از كشور كانكس درست كنيد، ولي وقتي اين زلزله‌ها آمد چكار كنيم؟ اگر اين خانه‌هاي کوچک طراحي شده باشد مي‌توان به مردم آموزش داد و مواد اوليه‌اش را اين ستادهاي بحران در هر استاني تأمين کرده و به آساني و به سرعت ساخته شوند. اتفاقاً همين کار را اين جمع به عده‌اي از مردم روستاهاي اطراف آموزش داده‌اند و در روستاي خودشان در حال ساخت هستند و چيز بسيار خوبي است.

به‌هر‌حال واقع مسئله اين است كه دولت و مردم خيلي خوب به ميدان آمدند، در اين مدت كوتاه با اين وسعت فاجعه واقعاً بهتر از اين نمي‌شد عمل كرد، اگر كسي بخواهد غير اين بگويد بي‌انصافي كرده، يك منزل اگر خداي ناکرده خراب شود اگر همسايه‌هاي آن هم بخواهند اقدامي كنند يك زمان معتدٌ بهي مي‌خواهد اما در زمان 45 روز اينقدر رسيدگي شود که كسي بدون چادر يا كانكس نباشد، پولي در اختيار داشته باشد تا خانه‌اش را بازسازي کند،اين خيلي كار بزرگي است.

من اميدوارم اين بحران‌هايي كه در اين كشور پيش مي‌آيد اولاً قدرت مديريت كشور را بالا ببرد كه مي‌برد. واقعاً يكي از فرصت‌هايي که اين بحران‌ها ايجاد مي‌کند اين است كه ضعف مديريت در بخشهاي مختلف روشن مي‌شود و مسئولين توجّه به آن ضعف پيدا کرده و در صدد برمي‌آيند كه آن را برطرف كنند.

همچنين اتحاد مردم را بيشتر مي‌كند و جنبه‌ي معنوي آن هم اين است مردم متوجه مي‌شوند كه اساس اين مسائل براي توجه به خداي تبارك و تعالي است، اين زلزله هيچ حكمتي ندارد غير از اينكه انسان توجهش را به خداوند عميق‌تر و سعي کند كاري انجام بدهد كه مورد رضايت او باشد.

ان شاء الله خداوند به مردم ما کمک کند با اين بحران‌ها كمتر مواجه باشند و شاهد گرفتاري مردم نباشيم و شما هم بتوانيد با مديريت، قدرت و تجربه‌ي بيشتري خدمت رساني كنيد.

و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين

برچسب ها :

مديريت بحران بحران کشور زلزله کرمانشاه علت زلزله خدمت به زلزله زدگان خدمت دولت به زلزله زدگان زلزله ورزقان