قطعا هدف مهم از عرفان های نو ظهور، استعمار بشر و غارت تمام منابع اقتصادی او است

۱۴ تیر ۱۳۹۷

۱۵:۰۸

۱,۲۶۳

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با مسئولین مؤسسه بهداشت معنوی
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث عرفان های نو ظهور از جمله مباحث بسیار مهمی است که هم باید حوزه به جدّ بدان بپردازد و هم باید مورد توجه مسئولین حکومت اسلامی و مردم ما باشد. باید هر سه رکن جامعه یعنی دولت، مردم و حوزه و دانشگاه درگیر این مسئله شوند. این مسئله ای نیست که فقط وظیفه حکومت یا مردم یا نخبگان فرهنگی جامعه باشد.

 مطلب دوم این است که ترویج عرفان های نو ظهور مسئله ای است که دشمن بعد از ده ها سال مطالعه روی دین به آن رسیده است. دشمنان دین سالیان مدیدی بر طبل بی دینی کوبیدند تا مردم را از دین جدا کنند اما نتوانستند لذا درصدد برآمدند دین بدلی به مردم ارائه دهند. یعنی با استفاده از همان واژه های دینی چیزی را غیر از آنچه اسلام و ادیان الهی می گویند تنظیم کرده و ترویج نماید به طوری که زمام امور معنوی مردم دست آنها باشد در حالیکه اعتقاد ما این است که زمام امور معنوی انسان دست خدا است و انسان باید با خدا ارتباط پیدا کند تا در مسیر معنویت قرار بگیرد.

برای ترویج عرفان های نو ظهور همه ابزارها را به کار گرفته اند حتی ورزشهایی مثل یوگا.

این مطلب بسیار مهم است ما نباید فکر کنیم دشمنان ادیان الهی فقط روی این ورزش موج سواری می کنند تا به اهداف مورد نظرشان برسند. به نظر من ریشه اصلی در ترویج این گونه ورزش ها قوه متفکره ای است که برای انحراف در نیازهای معنوی انسانها جریان سازی می کنند تا به نتایج مطلوب خود برسند و هنوز بسیاری از اهداف آنها در تولید و ترویج اینگونه ورزشها برای ما مخفی است.

 قطعا هدف مهم شان استعمار بشر و غارت تمام منابع اقتصادی او است. این ساده انگاری است که تصور شود اینها فقط برای مخالفت با خدا و اسلام چنین می کنند.

به عقیده من پشت سر این قضایا اهداف وسیعی قرار دارد و راه رسیدن به اهدافشان هم این است که انسانها را از رسیدن به دین صحیحی که او را به سعادت دنیا و آخرت برساند منحرف سازند و برای جداکردن مردم از مساجد و نماز و عبادت خدا، این  فرقه های منحرف را ترویج نموده و می گویند مگر هدف از خواندن نماز رسیدن به آرامش نیست ما از این طریق مثل تمرکز بر یوگا برای شما آرامش درست می کنیم.

شاخصه اصلی دین مخصوصا مکتب اهل بیت(علیهم السلام) این است که آرامش انسان فقط از طریق توجه به خدا حاصل می شود قرآن می فرماید «الا بذکر الله تطمئن القلوب» تقدم جار و مجرور انحصار را می رساند.

اینطور نیست که گفته شود رسیدن به آرامش راه های متعددی دارد و یکی از آنها یاد خدا است. خیر فقط و فقط یاد خداست که آرامش بخش دل ها است. این راهکارهایی که این فرقه ها تبلیغ می کنند شاید آرامش کاذبی بیاورد اما برای انسان آرامش واقعی را نمی آورد.

مطلب دیگر انکه در ترغیب مردم و جوانان  به توجه به خدا ما نباید فقه را توسعه داده و بگوییم عشق به خدا یا خوف از خدا واجب است البته خوف و رجاء باید باشد و در متن آیات و روایات ماست. اما جوانانی که در سنین بلوغ قرار دارند معنایی که انسان چهل پنجاه ساله از عشق می فهمد را نمی فهمند. آنها هم این نکته را میدانند. این مسئله ی ظواهر دین است. من در کتاب اسرار نماز آورده ام که حقیقت و سر هر عبادتی مختص به همان عبادت است. اسرار نماز غیر از اسرار روزه و حج و دیگر عبادات است لذا کسی نمی تواند بگوید من میخواهم همه واجبات دین را کنار گذاشته و فقط نماز بخوانم یا حج بروم و با این عمل به همه اهداف و حقائق دین برسم.

 بنابراین برای جوانانی که به سن تکلیف می رسند باید نخست اجمالی از این حقائق ذکر شود تا به تدریج با عمل و تقیّد به تکالیف به حقائق تفصیلی آن و آرامشی که در ذکر خدا هست برسند. دین اسلام می گوید رسیدن انسان به سعادت، آرامش، موفقیت یا هر تعبیر دیگری غیر از مسیری که خدا تعیین فرموده است راه دیگری ندارد. یک بخشی از مسیر معنویات نماز و روزه و عبادات است بخش دیگر هم کسب حلال است. اسلام می گوید بشر در گیر و دار تلاش به معنویات می رسد.

شکلی وجود ندارد که یکی از اهداف مهم این عرفان های نو ظهور جدا کردن مسلمانان از مقوله جهاد است تا آنها را از تلاش در مبارزه با مستکبران و زورگویان بازدارند. و این اهداف را با ترویج اینگونه عرفانهای نو ظهور حتی در مجامعی که برای بانوان میانسال در پوشش یوگا و امثال آن به عنوان درمان دردهای آنها برگزار می کنند، دنبال کرده تا از طریق آنان فرزندانشان را نیز به انحراف کشانند.

لازم است از طریق مدیریت محترم حوزه با آموزش و پرورش برای دبیرستانها برنامه ریزی شود و جوانان ما با آموزش و تبیین علمی با افکار انحرافی این فرقه ها آشنا شوند. البته نباید این مسئله سیاسی بشود ولو اینکه واقع آن سیاسی است. چون هدف از تاسیس و ترویج این امور تسلط بر منابع اقتصادی حکومت هاست ولی کار شما باید صبغه علمی داشته باشد تادرمیان دانشجویان و حوزویان تاثیر گذار باشد. آسیبهای فکری که از طریق ورزش هایی نظیر یوگا به ذهن مردم و جوانان وارد می شود به خوبی و با استدلال مطرح شود تا یک جوان 20 یا 30 ساله با خطرات و معایب این کار آشنا شود.

 مرحوم شهید مطهری می فرمود از طریق این شک و شبهه هایی که القاء می شود انسان می تواند از درون دین پاسخ آن را حتی به عنوان مسائل جدید استخراج کند و این یعنی تبدیل تهدیدها به فرصتهای خوب برای ترویج دین. هم اکنون در خلال صحبتهای شما این مطلب به ذهن من رسید که ما تاکنون با استفاده از این حدیث «حلال محمد حلال الی یوم القیامة» می گفتیم احکام دین تا روز قیامت استمرار دارد.

همچنین میتوانیم بگوییم در اخلاقیات و معنویات نیز همین طور است. یعنی آنچه که دین به عنوان اخلاقیات بیان کرده باید استمرار داشته باشد و دستخوش زمان و مکان قرار نمیگیرد.

برخی از علمای اخلاق می گویند اخلاق نسبی است اما ما بر طبق همین قاعده ای که در باب احکام وجود دارد میگوییم خیر اخلاق امری حقیقی است و اصول معنوی انسان و راه شناخت خدا، راه قرب و نزدیکی به خدا و راه رسیدن به آرامش را دین بیان کرده و غیر از این راه دیگری وجود ندارد.

وقتی ما با تکیه بر این اصل بگوییم اخلاقیات دارای اصول ثابت تا روز قیامت است، دشمنان دین هزار عرفان کاذب هم بیاورند جای یک اصل از این اصول را نمی گیرد و به نظر من این مطلب بسیار مهمی است که حوزویان باید به آن توجه نمایند. مثلا حیا یک اصل اخلاقی ثابت است. هر ورزشی، هر عملی در جامعه در هر زمانی با این اصل مخالفت داشته باشد باید با آن برخورد کرد. الان در بسیاری از ورزشها پرده عفت و حیا دریده می شود در حالیکه در خانواده و اجتماع حیا لازم است.

باید بر این اصول اخلاقی تکیه شود و شما میبایست از طریق بزرگان حوزه اخلاقیات ریشه دار علمی را استخراج کنید و در کنار آن برای جوانان و مردم نیز راهکار مناسب ارائه دهید بالاخره شما وقتی میگویید یوگا نرو آن جوان می گوید پس چکار کنم؟ نمیتوان به او گفت سراغ احیاء العلوم غزالی برو باید متنهای خیلی روشن و روان آماده کرد و در اختیار جوانان قرار داد تا آنها را به آرامش برساند.

در این زمینه دولت و صدا و سیما نیز سهم بسزایی دارند. وقتی میدانیم این فرقه ها چه اهدافی دارند دولت حق ندارد بیت المال و بودجه فرهنگی و امکانات کشور را در اختیار آنها قرار دهد. شما نیز از طریق ارسال نشریات خود با ائمه محترم جمعه و جماعات ارتباط برقرار نموده تا در تریبونهای نماز جمعه و مساجد خطرات این فرقه های نوظهور را به مردم گوشزد نمایند.


برچسب ها :

استعمار عرفان عرفان های نو ظهور هدف از عرفانهای نو ظهور بهداشت معنوی مؤسسه بهداشت معنوی