اربعين؛ لبيك به امام حسين(عليه‌‌السلام) است

۰۱ آبان ۱۳۹۷

۰۱:۲۵

۲,۵۵۵

خلاصه خبر :
بيانات حضرت آيت الله فاضل لنكراني(دامت بركاته) پيرامون راهپيمايي با شکوه اربعين در پايان درس خارج اصول
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

در آستانه اربعين امام حسين(عليه‌‌السلام) قرار گرفته‌‌ايم.

در مورد آن روايت معروف از امام حسن عسکري(عليه‌‌السلام) که مي‌‌‌فرمايد يکي از علائم مؤمن زيارت اربعين است، البته اين را دوجور مي‌‌‌‌توان معنا کرد.

اول همين معناي ظاهري آن؛ رفتن به زيارت امام حسين(عليه‌‌السلام) در روز اربعين است.
بعضي از بزرگان احتمال داده‌اند كه مُراد؛ خواندن و قرائت زيارت اربعين است، حالا هر كدام که باشد قدر جامعش اين است كه شيعه مؤمن مسلمان بايد به اربعين امام حسين(عليه‌‌السلام) يك توجه ويژه داشته باشد.

يک مصداق از توجه ويژه اين است كه در هر شهري كه هستيم اقامه عزا و سوگواري كنيم. يك مصداق ديگر آن؛ رفتن به زيارت امام حسين(عليه‌‌السلام) است. مصداق بالاتر؛ پياده‌‌‌روي آن هم از فاصله‌‌‌هاي دور براي زيارت امام حسين(عليه‌‌السلام) است كه بالخصوص در مورد زيارت امام حسين با پاي پياده در روايات خيلي سفارش شده است.

آنچه مهم هست و انسان از اين روايت مي‌‌‌فهمد اين است كه شيعه بايد به اربعين امام حسين(عليه‌‌السلام) يك توجه ويژه داشته باشد، اگر اربعين بيايد و برود، اين فرد نه توجهي داشته باشد و نه عزاداري خاصي كند، نشان از ضعف در شيعه بودن او است. پس اصل اين مطلب بايد مورد توجّه همه شيعيان حضرت قرار گيرد.

نكته دوم اين است كه چندين سال است به عنايت خداي تبارك و تعالي پياده‌‌‌روي اربعين مايه يك شكوه و عظمت براي پيروان امام حسين(عليه‌‌السلام) شده است.

اينکه مي‌‌‌گويم پيروان، چون در اين حرکت عظيم هم شيعيان حضور مي‌‌‌يابند كه البته اكثريت شيعه هستند و هم اهل‌سنت و هم مسيحي‌‌‌ها مي‌‌‌آيند و ساير فرق و مذاهب. بحمدالله اين پياده‌‌‌روي براي لبيك به امام حسين(عليه‌‌السلام) در اين چند سال اخير شكوه و عظمتي جهاني پيدا كرده است.
بهترين تعبير براي اين راهپيمايي بزرگ بين المللي خلاصه مي‌‌‌شود در لبيك به امام حسين(عليه‌‌السلام)، اگر حج، لبيك به خداي تبارك و تعالي است، اربعين هم لبيك به امام حسين(عليه‌‌السلام) است.

به همين جهت چند مطلب بايد مورد توجه قرار گيرد؛
يك مطلب اينكه به هيچوجه نبايد به اين حقيقت چيزي را اضافه يا كم كنيم. يعني هر كسي كه به امام حسين(عليه‌‌السلام) لبيك مي‌‌‌گويد، آن راهي كه امام حسين(عليه‌‌السلام) رفته و آن فداكاريي كه آن حضرت در راه خدا انجام داده، براي او خيلي با ارزش و مهم است و مي‌‌‌خواهد آن را در زندگي خود معيار و شاخص قرار دهد. حال اگر گروه‌‌‌ها، اشخاص و نهادها بخواهند از اين حرکت استفاده‌‌‌هاي ديگري كنند، مثلاً به جاي عكس شهداي مجاهد عراق و شهداي در مقابل داعش که ترويج فرهنگ شهادت است، عکس شخصي را بالا ببرند تا ترويج از آن فرد كنند، اينها درست نيست!

من خودم چند سال قبل که توفيق حضور در اين راهپيمايي عظيم را داشتم ديدم در تابلوها عكس يك آقايي را و 20 تا تابلو عكس آقاي ديگري را براي ترويج و تبليغ اشخاص آويزان کرده بودند. البته عکس شهدا بايد باشد يا رهبري معظم انقلاب و مرجعيت ديني عراق كه نماد وحدت مسلمانان و شيعيان و نماد مبارزه با جنايتکاران هستند بايد باشد، اما افرادي که براي تبليغ شخصي، مي‌‌‌خواهند استفاده كنند اين كار درست نيست.

نبايد اجازه داد اين حرکت عظيم از مسير لبيك به امام حسين(عليه‌‌السلام) خارج شود. اين رمز را بايد حفظ كنيم.

ايران كه بحمدالله خيلي با قوت و قدرت در اين صحنه حضور دارد، بايد طلبه‌هاي عزيزي هم كه موفق به حضور در موكب‌‌‌ها و مسير حرکت شده‌‌‌اند مبلّغ آن حقيقت خالص در نهضت امام حسين(عليه‌‌السلام) باشند و تبليغ راه امام حسين، تبليغ فرهنگ جهاد و شهادت کرده و دشمنان امام حسين(عليه‌‌السلام) را در زمان معاصر معرفي نمايند. اينها همه در لبيك يا حسين وجود دارد.

نكته دوم كه سال‌‌‌هاي گذشته هم متذکّر شده‌‌‌ام و متأسفانه مي‌‌‌بينم گاهي در صدا و سيما خلاف اين مطلب مكرر مطرح مي‌‌‌شود، آقايان بدانيد علائم ظهور، همانند علائم قيامت از امور توقيفيه است. همچنان که علائم خود ظهور هم بين علائم حتمي و غير حتمي است و در اين موارد روايات مختلف وجود دارد، ولي خارج از محدوده روايات ما بگوييم اين راهپيمايي يكي از علائم ظهور است، به مردم به جوان‌‌‌ها تفهيم كنيم ظهور همين‌ روزهاست! بعد هم براي اين سخن ناصحيح، استدلال درست كنند که چرا اين از علائم ظهور است؟ چون حضرت هنگام ظهور، تکيه بر کعبه کرده و اولين مطلبي كه مي‌‌‌فرمايند اين است که من فرزند حسين هستم.

در اينكه وليّ دم و منتقم اصلي خون امام حسين(عليه‌‌السلام)، حضرت حجّت (عج) است هيچ شكي نيست. آن حقيقت ظهور مي‌‌‌كند و در رأس اُمورش هم خون‌خواهي امام حسين(عليه‌‌السلام) و انتفام از دشمنان حضرت است، ولي اين مطلب چه ارتباطي با اين حرف غلط دارد كه بگوييم اين راهپيمايي اربعين، از علائم ظهور است؟!

اگر چنين حرفي درست باشد بايد بگوييم همه عزاداري‌‌‌ها هم از علائم ظهور است، اصلاً عزاداري روز عاشورا که در كل دنيا برگزار مي‌‌‌شود و جمعيت آن به مراتب بيشتر از اربعين است در ايران، هند، پاكستان، عراق و و حتي كشورهاي اروپايي كه متجاوز از 100 میليون نفر حضور دارند، آيا مي‌‌‌توانيم بگوييم اين عاشوراها از علائم ظهور هستند؟ نمي‌‌‌شود اين را گفت.

البته تمام اين حركت‌‌‌ها، عزاداري‌‌‌ها و حتي اصل نهضت مقدس جمهوري اسلامي و انقلاب، زمينه‌‌‌‌ساز ظهور است و من قبول دارم. ما با اين حركت اربعين بايد حسين بن علي(عليهما السلام) را به غير مسلمانان معرفي کنيم و به آنها بگوييم آن حضرت که بود و به دست چه كسي شهيد شد و چه اهدافي داشته است؟

بايد عظمت امام حسين(ع) را بشناسانيم و هر چه اين عظمت بيشتر معرفي شود، بسترسازي بهتري براي ظهور آن حضرت مي‌‌‌شود. اما اينكه بگوئيم اين از علائم ظهور است، علامت يعني اينكه چند سال ديگر حضرت بايد بيايد، بعد كه نيايد جوان‌‌‌ها مي‌‌‌گويند شما كه گفتيد اين علامت است! آن وقت مشكل به وجود مي‌‌‌آيد. بنابراين نبايد اجازه داد اين تحريفات در راهپيمايي اربعين راه يابد.

ما با اربعين بايد خودمان را به امام حسين(عليه‌‌السلام) نزديك كنيم، فلسفه محرم و صفر و عزاداري‌‌‌ها همين است. الآن محرم تمام شد محاسبه کنيم چقدر توانستيم خود را به امام حسين(عليه‌‌السلام) و اهدافش نزديک کنيم؟ چقدر خود را براي آن اهداف آماده كرده‌‌‌ايم.

ما بايد از اين فرصت گرانبهاي راهپيمايي استفاده کرده و خودمان را براي تحقّق اهداف امام حسين(عليه‌‌السلام) آماده كنيم. از همه آقاياني كه مشرف مي‌‌‌شوند التماس دعا داريم.

 وصلي الله علي محمد و آله الطاهرين





برچسب ها :

اربعين حسيني اربعین عظمت اربعین پیاده روی اربعین زیارت اربعین اربعين امام حسين