شرط حوزه انقلابی این است که با افکار و مبانی امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب آشنا باشد

۱۲ خرداد ۱۳۹۸

۱۷:۰۶

۲,۴۳۶

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در آستانه سی‌‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

در آستانه سی‌امین سالگرد ارتحال امام راحل عظیم الشأن(قدس سره) قرار داریم.

پیرامون شخصیت امام چند دقیقه حرف زدن ناسپاسی است، راجع به امام باید خیلی حرف زد.

من با زبان روزه و از روی اعتقاد عرض می‌کنم هر چه مباحث علمی امام را بیشتر می‌بینیم، چه در مباحث فقهی یا اصولی، اعتقاد ما به قوت فقهی و علمی امام بیشتر می‌شود، در همین ایام عید نوروز که مشغول تکمیل قاعده ید و تنبیهات آن بودم در یک جا دیدم امام مطالب دقیق و سنگینی از مرحوم محقق اصفهانی(اعلی الله مقامه الشریف) را مطرح و اشکالات فراوانی بر ایشان می‌گیرند.

در بحث سوق مسلمین که غالب فقها قائل به اماره بودن این عنوان هستند، ایشان یک نظر و تحقیق جدیدی را ارائه داده که بی‌نظیر است، واقعاً فقاهت و اصولی بودن امام، هنوز برای حوزه‌ها روشن نشده و این درست نیست.

باید افکار فقهی و اصولی امام را حوزه‌ها بیشتر مطرح کنند. و این حرف نه به خاطر جهات سیاسی و جهات انقلابی است. این جهات هیچ دخالتی در این مطلب ندارد، انصاف این است که هر چه انسان پای تحقیقات امام بیشتر می‌نشیند می‌بیند که این مرد چقدر زحمت کشیده و در مسائل فقهی کار کرده. کسی که در مسائل فلسفی، عرفانی و تفسیری، آن هم در درجات بسیار بالا بوده است.

بنابراین لازم است حوزه‌های علمیه به مبانی فقهی و اصولی امام بیشتر توجه کنند و آن را بیشتر مورد مداقه و بررسی قرار بدهند، البته یک جهت این کار احیای نام امام است که از وظایف اولیه ما نسبت به ایشان است که نه فقط بر حوزه‌های علمیه، نه فقط بر شیعه، نه فقط بر مسلمین، بلکه در دوره خودش بر همه بشر حق پیدا کرده است.

امام روحانی واجد شرایطی بود که برای خدا درس خواند و درس گفت، و کتاب نوشت، حاضر شد درس خارجش را شش یا چندین ماه تعطیل کند تا کتاب کشف الأسرار را در ردّ بر آن اسرار هزار ساله بنویسد، از آنجا که همه زندگی امام بر معیار اخلاص و توجه به خدای تبارک و تعالی بود، مسائل سیاسی، انقلاب و رهبری ایشان هم بر همین اساس بوده است.

امام حق بزرگی بر همه بشر دوران معاصر دارد و این گزافه‌گویی و مبالغه‌ نیست، امام شاخ قدرت آمریکا و اسرائیل و این قدرت‌های چپاولگر را به برکت همین انقلاب و همت مردم و ایثارگری شهدا شکست، اینکه امروز بعد از سی سال، آمریکا این چنین مستأصل شده که فقط چنگ و دندان نشان می‌دهد و اعتبارش را در دنیا از دست داده و با زور می‌خواهد با اسلام مقابله کند، این نشان دهنده عمق راه امام و تأثیرگذاری افکار و اندیشه‌های استکبارستیز امام است، انقلاب اسلامی در دنیا روز به روز رشد پیدا می‌کند، آن هم با وجود مشکلات فراوان داخلی و خارجی، از تحریم‌های ظالمانه گرفته تا گرانی‌ها، اختلاس‌ها و تبعیض‌ها که ان شاء الله باید با همت همگانی حل بشود، همه به خاطر قدرت و عظمتی است که امام در دوران معاصر به اسلام و تشیع داده است.

این یک حرف کاملاً دقیق است که امام به برکت قرآن و اهل‌بیت در دنیا به اسلام قدرت داد و هویّت جدیدی به شیعه بخشید، نه اینکه خودش بگوید من این کار را کردم، همیشه می‌فرمود هر چه هست لطف و عنایت خدای تبارک و تعالی است.

مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) حدود 30 سال قبل همان دهه اول انقلاب می‌فرمود اگر از من بپرسند مهم‌‌ترین دستآورد این انقلاب چه بوده؟ می‌گویم مهم‌ترین دستآورد انقلاب این است که شیعه به دنیا معرفی شد، دنیا از مکتب شیعه خیلی خبر نداشت، اما امروز از برکت این انقلاب شیعه در دل کرملین نفوذ کرده، در کاخ‌ها و مراکز سلطنتی اروپا طرفدار پیدا کرده، در دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان مورد توجه قرار گرفته است. قبل از انقلاب در کشورهای آفریقایی تعداد شیعیان چقدر بودند؟ اما الآن صحبت ده‌ها میلیون نفر است.

همه بزرگان و فقهای عالم تشیع بر ما حق دارند؛ صاحب جواهر و شیخ طوسی و دیگران، اما امام یک حق ویژه بر حوزه‌های علمیه دارد چون افزون بر جهات فقهی و اصولی، امام شیعه و اسلام ناب محمدی را به دنیا معرفی کرده‌اند. آن هم اسلام واقعی و قدرتمند و با عزت را که بر مکتب اهل‌بیت استوار است نه اسلام عربستانی که باب میل آمریکا و اسرائیل است، اسلام آنها ضد اسلام است.

ولایی‌ترین شخصیت حوزه در قرن معاصر امام خمینی است، امام ولایت را به معنای واقعی‌اش به ما معرفی کرد. قبل از انقلاب ولایت را یک امر معنوی قلبی می‌دانستند که اگر کسی این امر قلبی را نداشته باشد نماز و روزه و حجّش به درد نمی‌خورد، ولی امام سطح آن را بسیار بالا برد، بحث ولایت ائمه معصومین(عليهم‌‌السلام) و حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشريف) را بر همه بشر و نیز ولایت فقیه را در زمان غیبت مطرح کرد و این مسئله‌ی بسیار مهمی است.

من تا قبل از امام ندیدم فقیهی را که این چنین بگوید، آن ولایتی که پیامبر اکرم(صلي‌‌الله عليه و آله) به امر خدا به مردم اعلام کرد کدام ولایت بود؟ آیا فقط این بود که مردم در قلب‌ خود ولایتی به نام ولایت امیرالمؤمنین را بپذیرند؟ یا نه، رسول خدا فرمود آن کسانی که از جانب خداوند حق حکومت بر بشر دارند همین دوازده نفرند و در زمان غیبت هم با ادله، حکومت فقیه را به آنان ملحق می‌کند. این بود مسئله غدیر.

و الا اگر این نبود چرا افرادی با آن مخالفت کردند؟ اینکه انسان‌ها اعتقاد قلبی به کسی داشته باشند که ضرری بر آنها نداشت؟  این ولایت به معنای حکومت و اداره امور مردم توسط منصوبین از جانب خداوند است که پایه حکومت ظالمین را تا زمان ظهور از بین می‌برد، تمام حکومت‌ها غیر از حکومت اینها نامشروع می‌شود. امام چنین مفهوم جدید و عمیقی را به میدان حوزه‌ها و به میدان دین آوردند، لذا حق بزرگی بر همه بشر دارد.

حوزه‌ها باید هر چه بیشتر قدردان امام باشند؛ ما نباید فقط هنگام سالگرد امام چند کلمه از ایشان حرف بزنیم و بعد هم تمام شود تا سال آینده، این واقعاً حق ناشناسی نسبت به امام است، مسئولین حوزه باید برای افکار امام برنامه‌های خاصی تنظیم کنند به طوری که طلبه از وقتی وارد حوزه می‌شود تا درس خارج با افکار امام آشنا شود، اگر ما بخواهیم حوزه انقلابی داشته باشیم شرطش همین است، حوزه انقلابی باید با افکار و مبانی آن کسی که اساس این انقلاب را بنیان نهاده، آشنا باشد و آن را جزء برنامه‌های درسی قرار بدهد، امروز چند متن از کتاب‌های درسی حوزه مربوط به افکار امام است؟ هیچی. لااقل من سراغ ندارم، در پایه‌های اول تا ششم، که مهم‌ترین زمان برای آشنایی طلاب با افکار امام است، متأسفانه در برخی از مدارس می‌بینیم افکار عده‌ی دیگری ترویج می‌شود. البته می‌دانم مسئولین حوزه از این قضیه اطلاع ندارند.

حوزه‌های علمیه اولاً باید افکار امام و بعد هم مقام معظم رهبری را که به حق پیرو و دنباله‌روی راه امام در طول این 30 سال بوده و رهبری انقلاب بر دوش اوست، مطرح کنند، افکار مراجع انقلابی را باید مطرح کنند، در حالی که متأسفانه می‌بینیم در مدارس خبری از اینها نیست، طلبه‌ها را سوق می‌دهند به عرفان های کاذب و چله‌نشینی‌ و زهدهای غیر صحیح.

این امور ناصحیح برای طلبه‌های ما دارد معیار می‌شود مثل این که چکار کنند تا تشرف به امام زمان پیدا کنند. این حرف چیست و کدام مرجع و بزرگی گفته طلبه به جای اینکه درس بخواند سراغ این مسائل برود؟ باید گفت تو درس‌ات را برای خدا بخوان، اگر امام زمان عنایت به تو نکرد؟! باید مسیر تقویت و ترویج افکار امام(رضوان الله تعالی علیه) را در تمام مراحل درسی حوزه‌های علمیه هموار کرد، نباید بعد از 30 سال یک طلبه‌ای مثل من بنشیند بگوید چرا این کمبود وجود دارد؟ ما رنج می‌بریم از این مسئله. البته هر کسی که واقعاً معتقد به امام هست به اندازه ظرفیت وجودی و فکر خودش امام را ترویج می‌کند ولی این کافی نیست، همه حوزه‌ها باید نسبت به افکار امام توجه جدی پیدا کنند.

امیدواریم که خدای تبارک و تعالی نام این مرد بزرگ را تا قیامت باقی نگه دارد، ان شاء الله.

وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین


اهم مطالب؛

1. لازم است حوزه‌های علمیه به مبانی فقهی و اصولی امام بیشتر توجه کنند.
2. امام شاخ قدرت آمریکا و اسرائیل و این قدرت‌های چپاولگر را به برکت همین انقلاب و همت مردم و ایثارگری شهدا شکست.
3. انقلاب اسلامی در دنیا روز به روز رشد پیدا می‌کند، آن هم با وجود مشکلات فراوان داخلی و خارجی، از تحریم‌های ظالمانه گرفته تا گرانی‌ها، اختلاس‌ها و تبعیض‌ها که ان شاء الله باید با همت همگانی حل بشود.
4. امام به برکت قرآن و اهل‌بیت در دنیا به اسلام قدرت داد و هویّت جدیدی به شیعه بخشید.
5. مهم‌ترین دستآورد انقلاب این است که شیعه به دنیا معرفی شد.
6. ولایی‌ترین شخصیت حوزه در قرن معاصر امام خمینی است، امام ولایت را به معنای واقعی‌اش به ما معرفی کرد.
7. این ولایت به معنای حکومت و اداره امور مردم توسط منصوبین از جانب خداوند است که پایه حکومت ظالمین را تا زمان ظهور از بین می‌برد، تمام حکومت‌ها غیر از حکومت اینها نامشروع می‌شود.
8. اگر ما بخواهیم حوزه انقلابی داشته باشیم شرطش همین است، حوزه انقلابی باید با افکار و مبانی آن کسی که اساس این انقلاب را بنیان نهاده، آشنا باشد.

 
برچسب ها :

سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) ارتحال امام خمینی(ره) افکار فقهي امام مباني فقهي و اصولي امام سی‌‌امین سالگرد سی‌‌امین سالگرد ارتحال