خبرنگاران در سعادت و شقاوت جامعه تاثیرگذار هستند

۱۵ مرداد ۱۳۹۸

۱۷:۵۰

۱,۰۹۵

خلاصه خبر :
پیام حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) از مکه مکرمه به مناسبت روز خبرنگار
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

روز خبرنگار را به برادران و خواهران عزیز خبرنگار تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

روشن است که حرفه خبرنگاری در زمان معاصر ما از یک پیچیدگی و اهمیت بسیار فوق‌العاده‌ای برخوردار شده. امروز حرفه خبرنگاری به موازات پیشرفت علوم، خود رشد قابل توجهی داشته که البته من در صدد نیستم در این صحبت به جهات فنّی این شغل که امروز بسیار مهم است اشاره کنم اما آن جهتی که می‌خواهم اشاره کنم این است که خبرنگاری امروز یکی از عوامل رشد و آگاهی مردم ما شده و مردم ما با اخباری که توسط خبرنگاران محترم به موقع به اطلاعشان رسانده می‌شود از وضعیت موجود داخل کشور، از امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین از مسائل بین المللی آگاه می‌شوند.

رسالت اصحاب رسانه را در ساختار فرهنگ عمومی و رشد تعالی اخلاقی و ترویج روح معنوی و دینی جامعه را نمی توان نادیده گرفت، یک خبرنگار اول در شکل گیری شخصیت و عزت نفس و رشد خود همت گمارد تا بتواند تحول درجامعه ایجاد کند. خبرنگاران در سعادت و شقاوت جامعه تاثیرگذار هستند.

همین مقدار به سهم خودم عرض کنم که مهم‌ترین برگ افتخارآمیز خبرنگاران در این یکی دو سال اخیر این بوده که مفاسد اقتصادی را به سطح جامعه کشاندند و مردم عزیز ما را از این وضع اسف‌بار مفاسد اقتصادی در میان مسئولین یا در بین بعضی از اشخاص و افراد خصوصی برملا کردند.

واقعاً اگر اینها برملا نمی‌شد این دادگاه‌های مفاسد اقتصادی تشکیل نمی‌شدکه این به سلامت اقتصاد جامعه، کمک می‌کند تا این اشکالاتی که سالهای متمادی در این نظام ما بوده و حتی برخی تصور می‌کردند که قابل حل نیست از این طریق قابل حل باشد یعنی خبرنگاری و خبرنگاران عزیز سهم عمده‌ای در حل مفاسد اقتصادی دارند، علاوه بر اینکه مردم را آگاه و مطلع کردندکه باید اینها دنبال و حل بشود، برای ما هیچ قابل تحمل نیست که در نظام اسلامی بیت المال در اختیار افراد خاصی قرار بگیرد آن را چپاول کنند و هیچ توجهی به وضعیت مردم و جوانان عزیز ما نداشته باشیم. باید مشت اینها باز بشود و جلوی این فسادسالهای اخیرگرفته شود، باید افرادی که واقعاً حقوق بیت المال را پایمال کردند،کاملاً رسیدگی بشود. این یکی از برگ‌های افتخارآفرین خبرنگاران بوده است.

این نکته را تذکر می‌دهم که در عین اینکه خبرنگاری بایداز شفافیت و اطلاع‌رسانی قوی برخوردار باشد در عین حال مسائل شخصی و خصوصی افراد که از آن تعبیر به حریم خصوصی می‌کنیم و امروز مورد قبول همه عقلای عالم هست مراقبت کند، در مسائل خصوصی افراد ورود پیدا نکنیم. نمی‌خواهم مثال بزنم ولی بالأخره در فضای مجازی ما می‌بینیم گاهی اوقات یک خبرنگار زندگی داخلی یک مسئول را یا یک بازیگر را، مسائلی که هیچ ارتباطی به مسئولیت او نداردیا فوایدی برای جامعه ندارد را مطرح می‌کند که از جهت شرعی صحیح نیست. همچنین اسرار نظام که مسئولین تأکید دارند که مخفی بماند و در اختیار دشمن قرار نگیرد، این را هم باید خیلی مراقبت کنیم، گاهی ممکن است یک خبرنگار یک مطلبی را پیدا کند و با منتشر کردن آن نقشه اساسی نظام در مقابل دشمن را متوقف کند، دشمن را امیدوار کند به اینکه بتواند از چه راهی به این نظام ضربه بزند و با این نظام برخورد کند.

اسرار مربوط به نظام که باید قانوناً مخفی و مکتوم باشد را برملا نکند، بنابراین در کنار شفافیت سازی، اطلاع رسانی دقیق و به موقع و مطابق با واقعیت باید این جهات را هم کاملاً رعایت کند.

امیدوارم که مسئولین دولت و مسئولین نظام ارزش این قشر بسیار مؤثر ما را بدانند و از وجود اینها هر چه بهتر و دقیق‌تر استفاده کنند.

من در کنار کعبه معظمه برای عظمت اسلام و مکتب اهل‌بیت و اعتلای نظام جمهوری اسلامی و رفع مشکلات از مردم عزیزمان که امروز در وضعیت بسیار سخت اقتصادی به سر می‌ّبرند دعا می‌کنم و واقعاً برای ما آنچه که مطلوب است عظمت مردم ایران و عظمت ملت ایران، رفاه و سعادت مردم عزیز در دنیا و آخرت است.

ما در اینجا وظیفه خودمان می‌دانیم که در کنار کعبه مقدسه و در مکه دعا کنیم خداوند دست دشمنان را از این ملت کوتاه کند و کشور ما و مسئولین ما را در مقابل نقشه‌های دشمنان موفق کند و نقشه‌های آنها را نقش بر آب کند. آن روزی را آرزو می‌کنیم که ملت عزیز ما در هر جهت رشد بسیار قابل توجهی داشته باشد و این مشکلات کنونی خصوصاً مشکلات اقتصادی برطرف شود.

خبرنگاران عزیز می‌توانند در این مسئله نقش بسزایی داشته باشند، امروز در کشور ما راه حل های فراوانی خود مردم برای حل مشکلات اقتصادی دارند که خبرنگاران باید فقط به یک اخباری که در اختیارشان قرار می‌گیرد بسنده نکنند، خودشان دنبال کنند از مردم استمداد کنند برای حل مشکلات اقتصادی،نظرات مردم، و نظرات انسان‌های فرهیخته را به مسئولین منتقل کنند، ما امکانات بسیار فراوان در داخل کشور داریم که با این امکانات می‌توانیم بر این مشکلات ان شاء الله فائق بیائیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


برچسب ها :

فاضل لنکرانی روز خبرنگار خبرنگار