همسان سازی دريافت ماليات با خط فقر

۲۷ شهریور ۱۳۹۸

۱۵:۰۶

۱,۱۵۵

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با رئیس کل امور مالیاتی کشور
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن خير مقدم به شما بزرگواران و تشكر از مطالبي كه ايراد فرموديد؛ به نظرم هنوز مقوله مالیات از جهت فرهنگی برای مردم حل نشده است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این یک پول زوری است که دولت می‌گیرد و حتی بعضی از متدینین هم فکر می‌کنند اگر مالیات نپردازند هیچ خلاف شرعی مرتکب نشده‌اند، ممکن است یک ریشه‌اش این فکر باشد که اصلاً مالیات دادن به دولت یعنی چه؟ مخصوصاً که گاهی برخی از متدینین که مقید به پرداخت وجوهات شرعیه هستند، خیلی صریح می‌گویند وقتی ما خمس خود را می‌پردازیم، چرا باید مالیات بدهیم؟

باید هم حوزه‌ها و هم دولت، هم اصحاب رسانه، مسئله روح و جایگاه مالیات را در اداره کشور تبیین کرده و برای مردم روشن کنند که این مالیات در زمان طاغوت صرفاً خرج آنچه که میل حکومت و دولت بود می‌شد، اما الآن می‌فرمائید 50 درصد حقوق افراد دولت و کارمندان از همین مالیات داده می‌شود، لذا عقیده‌ام این است که یک کار فرهنگی باید بشود.

حوزه‌ها به سهم خودشان باید این کار را انجام بدهند، من یادم هست حدود 20 سال پیش یا بیشتر، چند نفر از مراجع نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشته و در آن نامه راجع به مفاسد و مشکلات اقتصادی اظهار نگرانی کرده بودند، آن زمان این تحریم‌های شدید در کار نبود، رهبری در جواب فرموده بودند که اگر می‌خواهید این مملکت سامان پیدا کند باید موضوع مالیات را برای مردم جا بیندازیم و فرهنگ مالیات دادن برای مردم روشن بشود.

امروز در دنیا کشوری نیست که بدون مالیات اداره شود، هر چند منابع و ذخایر فراوانی هم داشته باشد. امسال من بعد از 13 سال به حج رفتم، با بعضی از راننده‌های عربستانی که صحبت می‌کردم می‌گفتند سال گذشته مقرر کردند که سالی 10 هزار ریال باید مالیات بپردازیم، یعنی آنها هم با این همه ذخایر نفتی و جمعیت‌ کم خود که نصف ما هم نیست، دارند کشورشان را به سمت مالیات می‌برند. معلوم می‌شود که باید جایگاه مالیات در نظام کشورداری روشن باشد.

در دانشگاه‌های ما چند واحد درسی راجع به مالیات وجود دارد؟ در حالی که باید در نظام آموزشی کشور برای دانشجویان ما روشن باشد که مالیات چیست؟ چرا پرداخت آن ضرورت دارد؟ اگر مردم مالیات ندهند چه خواهد شد؟‌ تلاش کنید با وزارت علوم صحبت بشود حتی پائین‌تر از دانشگاه‌ها در دبیرستان‌ها هم همینطور، بالأخره هر انسانی که در این مملکت زندگی می‌کند باید بداند به همان ملاکی که باید پول برق و آب و گاز را بدهد، مالیات هم باید بپردازد.

باید طوری شود که هر ایرانی با اعتقاد و به عنوان اینکه پرداخت مالیات خدمت به کشور، خدمت به نظام اسلامی، خدمت به مردم و هم خدمت به خودش است، آن را بپردازد. اگر مالیات نباشد هیچ دولتی نمی‌تواند قوام پیدا کند و باقی بماند، لذا در درجه اول پیشنهادم این است که همه مجموعه‌های حوزوی، دانشگا‌هی، مراکز علمی و رسانه‌ها به فرهنگ‌سازی بپردازند. من هنوز ندیدم یک برنامه‌ی منسجمی که کُنه این مالیات را برای مردم باز کند، از اصحاب رسانه بخواهید، گروههایی هم قرار بدهید تا فیلم‌ها و مستنداتی در این موضوع درست کنند.

نکته دوم در مورد همین سیاست و برنامه شما است که سراغ افراد با درآمد بالا می‌روید. این سیاست باید یک مقدار دقیق‌تر شود، امروز آنهایی که از درآمدهای سرشار برخوردارند و سالانه ده‌ها و صدها میلیارد درآمد دارند، باید مالیات‌شان را بپردازند اما از پرداخت آن فرار می‌کنند. باید این افراد شناسایی شده و مالیاتشان دریافت شود.

در کنار این افراد، اقشار کم‌درآمد هستند که باید ملاحظه حال آنها شود. می‌فرمائید سقف درآمد اینها دو میلیون و هشتصد هزار تومان است، من نمی‌دانم وقتی کشور خط فقر را زیر پنج میلیون اعلام می‌کند چطور شما این مبلغ را سقف قرار داده‌اید؟ مردم در این زمینه‌ سؤال دارند و می‌گویند شما خط فقر را پنج یا چهار میلیون تومان قرار می‌دهید ولی می‌گوئید از حقوق بالای دو میلیون و هشتصد مالیات می‌گیرید، شما در این مسأله باید هماهنگ شوید. وقتی می‌گویند خط فقر چهار میلیون است شما از مبالغ زیر آن دیگر مالیات نگیرید.

این کار سبب می‌شود مردم بگویند این نظام روی عدالت رفتار می‌کند، نمی‌شود از فردی که سه میلیون درآمد دارد بخواهید مالیات بدهد، اما آن آدمی که سی میلیارد در ماه درآمدش هست از پرداخت مالیات امتناع کند. به مجموعه جنابعالی توصیه می‌کنم از طریق رسانه‌ها بیشتر با مردم صحبت کنید، تا برای مردم روشن باشد که شما از اقشار کم‌درآمد نمی‌خواهید مالیات بگیرید.

زمان مرحوم والد ما(قدس سره) یک لحاف‌دوزی نزدیک دفتر ما بود که در آن زمان برای او یک میلیون تومان مالیات نوشته بودند. پدرم به آقای جنتی که آن زمان مسئول دارایی قم بودند گفتند این فرد هشتاد سالش هست، از قدیم که ما او را می‌شناسیم لحاف‌دوزی می‌کند، اصلاً در طول عمرش یک میلیون موجودی‌ او نبوده، چطور برایش یک میلیون مالیات نوشته‌اند. باید در این زمینه خیلی دقت کنید.

مردم هم باید فرهنگ مالیاتی را یاد بگیرند و معتقد به پرداخت آن باشند ولی وقتی ببینید یک بیچاره‌ای را با مالیات بیچاره‌تر می‌کنند می‌گویند پس اینها اجحاف می‌کنند، نگذارید این اشکالات در ذهن مردم رسوخ کند.

به عنوان یک طلبه عرض می‌کنم اگر بر عهده کسی در این نظام اسلامی مالیات باشد و ندهد، این مشروع نیست، اینطور نیست که خیال کند زرنگی کرده و مالیات نداده! این زرنگی نیست جز اینکه خودش را مدیون این نظام و این مردم فداکار و مؤمن کرده. هر چند از نظر قانون هم مرتکب جرم شده است، اما من از جهت شرعی‌اش عرض می‌کنم که این فرد مدیون است یعنی همان اندازه که کسی خمس مالش را خارج نکند، این خمس با تمام اموالش مخلوط می‌شود به همان اندازه اگر مالیات خود را ندهد مسلماً مدیون است و باید بپردازد.

از آن قشری که باید مالیات بدهند مالیات بگیرید ولی اقشار کم‌درآمد را هم باید ملاحظه کنید، فرصت بیشتری به آنها بدهید، اقساط و تسهیلاتی در اختیارشان قرار دهید و هر چه می‌شود به آنها تخفیف دهید، این خدمت به آنها و خدمت به جامعه است. اما نسبت به اقشار پردرآمد باید ترتیبی اتخاذ شود که مالیاتشان اخذ شود.

امیدوارم مردم ما بپذیرند که با پرداخت مالیات کشور آهنگ رشد پیدا کند و الا این مشکلاتی که هست روز به روز انباشته‌تر می‌شود.

نکته مهم آخر اینکه مردم باید بدانند این مالیات‌ها دقیقاً کجا مصرف می‌شود، وقتی احتمال می‌دهند که مالیات آنها خدای ناکرده صرف مهمانی‌های دولت یا مسئولین می‌شود که ان شاء الله اینگونه نیست، اما همین که در گوشه ذهنشان هم باشد! خواهند گفت ما چرا مالیات بدهیم، توجیه شرعی هم برایش می‌کنند که ما مالیات بدهیم که صرف چه بشود! نه، باید هزینه‌ها شفاف باشد، درست است که امروز در همه دنیا مالیات وجود دارد، اما مردم می‌گویند در دنیا شفافیت مالی از شخص اول مملکتش وجود دارد تا یک کارمند ساده، پس در اینجا هم باید همه امور شفاف باشد و بدانند که این مالیات چگونه مصرف می‌شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



برچسب ها :

فاضل لنکرانی مالیات امور مالیاتی رئیس کل امور مالیاتی کشور دکتر امیدعلی پارسا چرا مالیات؟ پرداخت مالیات عمران کشور