پايه‌هاي انقلاب ما بر دوش همین جوانان استوار گرديده است

۲۱ مهر ۱۳۹۸

۱۸:۱۸

۹۶۱

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با دکتر کامبيز مهدی‌‌زاده از نخبگان مدال‌آور کشور
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

از اینکه جنابعالی و دوستان بزرگوارتان لطف فرمودید تشریف آوردید تشکر می‌کنم و سلام ما را به جناب آقای ستاری برسانید، خدا رحمت کند شهید ستاری را و درجات ایشان را متعالی کند.

بحمدالله جناب آقای ستاری هم خیلی خوب درخشیده است. از رسانه‌ها شاهد تلاش‌هاي ايشان هستيم مخصوصاً نتیجه بخشي از این تلاش‌ها که در اين نمایشگاه اخیری که رهبری معظم انقلاب از آن بازدید فرمودند بخوبي مشهود و بسيار امیدوار کننده بود و مایه امید و افتخار برای کشور ما.

البته مطالبی که می‌خواهم بگویم برای شما روشن است و حرف جدیدی نيست ولی برای اینکه همين مقدار بدانید ما هم در جوان‌گرايي هم‌فکر شما هستيم و بر خود لازم می‌بینیم که این فکر را ترویج کنیم. بالأخره اصل جوانگرایی در نظام فکري ما، یک مسئله مسلم است اگر نگاهی به انقلاب کنیم، پايه‌هاي انقلاب ما بر دوش همین جوانان استوار گرديده است، هرچند انقلاب ما این افتخار را دارد که همه اقشار پیر، جوان، زن، مرد، در آن حضور داشته‌اند ولی اکثريت جوانان بودند، عمده شهدای ما از طیف جوان بودند، در تظاهرات قبل از انقلاب جوانان 15 سال به بالا مثل خود ما خیلی شرکت می‌کردیم و اگر به عقب و به صدر اسلام برگردیم خود اسلام برای جوان در همه ابعاد یک ظرفیت فوق العاده قائل است.

عبادت جوان اصلاً با عبادت پیرها قابل مقایسه نیست شاید دو رکعت نمازي که یک جوان در دل شب مي‌خواند با صدها رکعت یک پیرمرد قابل مقایسه نباشد. ذهن خلاق جوان، گیرایی مطالب و فهم جوان، مطلب بسيار روشنی است و در دین ما هم خیلی به جوان اهمیت داده شده و اگر نظام جمهوری اسلامی برای جوانان یک برنامه دراز مدت، عمیق و ریشه‌دار نداشته باشد نشانه دور شدن از مبانی دین است.

یک وقت می‌گويیم خوب است، به جوان‌ها هم بها بدهیم و آنها را به میدان بیاوریم اما من عرض می‌کنم دین بالاتر از این را می‌گوید، دین می‌گوید نه تنها به‌عنوان اولویت بلکه به عنوان تعیّن بايد به جوانان ميدان داد که سرمایه‌ی اصلی جامعه در مسائل معنوی، علمی و مادی، همين جوان‌ها هستند و این امری واضح است. بسياري از فرمانده‌هاي جنگ در صدر اسلام جوان بودند، در بعضی از جنگ‌ها چون سن فرمانده کم بود یک عده از صحابي از پیامبر تبعیت نکردند و گفتند ما همراه این جوان نمی‌رویم. پیامبر هم آنها را لعن کرد و فرمود «لعن الله من تخلف عن جیش اسامه»، اسامه جوان بود و اين تمام عیبی بود که دیگران بر او گرفتند. نسبت به خلافت امیرالمؤمنین(علیه السلام) هم با آنکه همه اقرار به تمام فضائل حضرت داشتند ولی بهانه آوردند که این جوان است و نمی‌تواند حاکم باشد.

بالأخره در دین ما به جوان خیلی اهمیت داده شده اگر ما سیره پیامبر را بررسی کنیم که به نظرم حوزه‌ها باید اين پژوهش را انجام داده و در اختیار مسئولین دولت قرار دهند بیشتر مخاطبین پيامبر جوان‌ها بودند و در همه امور بيشتر نگاهشان به جوانان بود افرادی که هم توان فکری، عقلی و جسمی خوبی داشته و هم زمان و فرصت بيشتري براي کار داشتند.

ما اگر فرمایشات امام راحل (ره) را درباره جوانان ببینیم خود یک کتاب مفصل است و یکی از برجستگی‌های رهبری معظم انقلاب در طول این 30 سال اين است که بیشترین خطابش به جوانان است. ما اگر انقلاب‌مان بر دوش جوان‌ها باشد که بحمدالله هست، استمرار انقلاب تضمین می‌شود اینکه رهبر انقلاب می‌فرمایند در انقلاب ما اصلاً پیری معنا ندارد، چند دلیل می‌تواند داشته باشد. یک دلیلش این است که آرمان‌ها و مبانی اعتقادي انقلاب از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود ولی وجه روشنش این است که در هر نسلی انگيزه‌هاي انقلابي جوانان نسل جديد نسبت به نسل قبل قوی‌تر مي‌باشد.

جوان مي‌خواهد مبارزه با ظلم بکند، زیر بار ظلم و زور نرود، عدالت گرا است، با تبعیض مخالف است، با یاری به هم‌نوع خودش همراهی می‌کند و ديگر خصوصياتي که همه جوانان دارند، آن جوانی که متدیّن است این مبانی را دارد و آن جوانی هم که متدین نیست گرايش به این مبانی دارد، بالأخره به فردي که در سن هفتاد هشتاد سالگی است اگر گفته شود برو مبارزه با ظلم کن، نه اینکه بگوئیم نمی‌کند! ولی انگیزه‌اش مثل جوانی نيست که حاضر است در مقابل ظلم و همه ناملائماتش بایستد، الآن در حزب الله لبنان جوانان فراوانی هستند که واقعاً جان خودشان را در کف اخلاص گذاشته و در مقابل اسرائیل ایستاده‌اند، در فلسطین و یمن هم همین‌طور.

اکنون مي‌بينيد یمن را جوان‌ها اداره می‌کنند، رهبر آنها يک جوان است نه یک پیرمرد 70 ساله. بنابراین از جهت پشتوانه‌های فکری در این زمینه کم نداریم. اصل دين، انقلاب، امام و رهبري همه پشتوانه اين قضيه‌اند. البته معتقدم که باید بیشتر از این مطرح شود.

متاسفانه باور بخشي از مسئولين ما این است که جوان نمی‌تواند اداره کند ما باید این باورها را تصحيح کنیم، بگوئیم یک جوان خلاق است، این می‌تواند ایده‌های جدیدی خلق کرده و حتی به اجرا درآورد. ايده‌هايي که اصلاً در ذهن گذشتگان ما نبوده است. اگر دنبال اختراع جدیدی هستیم بايد به جوانان بها دهيم. الان در این اختراع‌هاي صورت گرفته چند مخترع پیرمرد وجود دارد؟ هر چه مي‌بينيم، تمام چهره‌هاي جوان هستند. باید باورها را تصحیح کنیم.

البته حوزه‌ها، علما، بزرگان و مراجع مسئولیت دارند که هم اصل این مطلب را به مردم بگویند جوان‌ها را تشویق کنند که به دنبال خلاقیت و دانش‌های نوینی بروند که امروز در جامعه مطرح می‌شود، صنعت و تجارت ما باید بر همین مسائل دانش بنیان استوار باشد و از آن طرف به مسئولین دولتی هم بايد تذکر داده شود لازم است برای ميدان دادن به جوان‌ها فضاهای جدیدی را در هر سال ايجاد کنند.

من از تبليغ، آموزش و ترويج شغل‌های جدید استقبال مي‌کنم و در اين زمينه از صدا و سيما هم تشکر مي‌کنم که در برنامه‌ها کارآفريني را آورده و يک شغلي را با تمام جزئياتش توضيح مي‌دهند که چه قدر سرمايه لازم دارد، از کجا و چگونه شروع کنند. اين کارآفرين‌ها هم نوعاً جوان هستند. امروز بسياري از جوانان جامعه ما نمی‌دانند چکاري بايد انجام دهند؟ باید به آنها مشاوره داد که با اين مقدار سرمايه‌اي که در اختيار داريد اين کارها را مي‌توانيد انجام دهيد. برويد فلان جا برای اخذ مجوز و پروانه کار.

امروز برای خلق شغل‌هاي جدید، مجموعه جنابعالی باید مشاورینی به جوانان جامعه معرفي کند تا جواني که مثلاً پدرش از دنيا رفته و صد میلیون ارث به او رسیده، بپرسد چه کنم این پول را که هدر نرود و در روال تولید جامعه قرار بگیرد؟‌واقعاً از صدا و سیما در این جهت که با همکاري مجموعه علمي و فناوري دوستان شما برای کارآفرینی بسیار دقیق و خوب کار می‌کند تشکر می‌کنیم.

امیدوارم ان شاء الله فرهنگ استفاده از جوان‌ها، ‌باور کردن جوان‌ها و میدان دادن به جوان‌ها و اعتماد به جوان‌ها، در جامعه ما خصوصاً مسئولين امر نهادينه شود. بزرگان ما به جوانان اعتماد می‌کردند، از انبیاء گرفته تا اوصیاء آنها و دیگران، در طول تاریخ دین مسئله اعتماد به جوانان به خوبی مشهود است.

واقعاً از پيشرفت امور مربوط به علوم و صنعت‌های دانش بنیان خوشحال هستيم و از جناب آقای ستاری و دوستانتان که این همه شغل آفریدید و این همه اعتبار به کشور دادید آن هم در شرایط بسیار سختي که دشمن دنبال زمین زدن این نظام است، شما با قدرت ایستادید، آبروی این نظام را حفظ کرده و قافله علمی کشور را جلو می‌برید. ان شاء الله طوری شود که حتی یک نفر نخبه هم از اين کشور خارج نشود.

از اين تبليغاتي که در فضای مجازی انجام مي‌شود که دائماً می‌نویسند تحصيل در فلان کشور بدون نياز به زبان انگلیسی دو چيز معلوم است، يکي اينکه اين تبليغات نوعي بازارگرمي است، مگر ممکن است کسی بدون آشنايي با زبان بتواند سر کلاس استادی بنشیند که انگلیسی حرف می‌زند؟! آدم می‌خندد. دوم اينکه پیداست دشمن برای صید جوانان ما خیلی کار می‌کند و دنبال این است که هم سرمایه‌های مالی و هم سرمایه‌های فکری و جوانان اين کشور را غارت کند. به نظر من آنها ارزش جوانان کشور ایران را بیشتر از خود ما فهمیده‌اند، لذا دائماً سرمایه‌گذاری می‌کنند و در این کنفرانس‌ها و جلسات علمی بين‌المللي سراغ نخبگان مي‌آيند و آنها را دعوت به خروج از کشور مي‌کنند و وعده مي‌دهند که آنجا همه امکانات فراهم است. در مقابل باید مسئولین کشور ما تمهيدي بينديشند اگر جواني نخبه‌ی علمی شد، آنچنان زمینه‌اي برای او فراهم باشد که با فراغت بال فکر و اندیشه کند، تولید علم کند، تا آنجا که ممکن است مشکلات و موانع را از پيش پاي او بردارند. از حقوق و امکانات خوبي برخوردار باشد و نگوييد اين هم مثل بقيه افراد معمولي است. اين افراد سرمايه کشور هستند که بايد براي آينده انقلاب حفظ شوند.

امیدواریم مسئولین توجه بیشتری به جوانان داشته باشند و فرمایشات رهبری معظم انقلاب در نخبه‌گرایی و توجه به نخبگان خصوصاً فرمایشات اخیرشان را که بسیار کلیدی و محوری بود بیشتر باور کنند و ترتیب اثر بدهند و ما شاهد شکوفایی هرچه بيشتر استعدادهای جوانان کشور عزيزمان در همه علوم باشیم ان شاء الله.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 اهم مطالب:
1. اصل جوانگرایی در نظام فکري ما، یک مسئله مسلم است. اگر نگاهی به انقلاب کنیم، پايه‌هاي انقلاب ما بر دوش همین جوانان استوار گرديده است، و اگر به عقب و به صدر اسلام برگردیم خود اسلام برای جوان در همه ابعاد یک ظرفیت فوق العاده قائل است. عبادت جوان اصلاً با عبادت پیرها قابل مقایسه نیست.

2. اگر نظام جمهوری اسلامی برای جوانان یک برنامه دراز مدت، عمیق و ریشه‌دار نداشته باشد نشانه دور شدن از مبانی دین است.

3. دین می‌گوید نه تنها به‌عنوان اولویت بلکه به عنوان تعیّن بايد به جوانان ميدان داد که سرمایه‌ی اصلی جامعه در مسائل معنوی، علمی و مادی، همين جوان‌ها هستند

4. اگر فرمایشات امام راحل (ره) را درباره جوانان ببینیم خود یک کتاب مفصل است و یکی از برجستگی‌های رهبری معظم انقلاب در طول این 30 سال اين است که بیشترین خطابش به جوانان است.

5. متاسفانه باور بخشي از مسئولين ما این است که جوان نمی‌تواند اداره کند ما باید این باورها را تصحيح کنیم،

6. امروز بسياري از جوانان جامعه ما نمی‌دانند چکاري بايد انجام دهند؟ باید به آنها مشاوره داد که با اين مقدار سرمايه‌اي که در اختيار داريد اين کارها را مي‌توانيد انجام دهيد.

7. از صدا و سیما در این جهت که با همکاري مجموعه علمي و فناوري دوستان شما برای کارآفرینی بسیار دقیق و خوب کار می‌کند تشکر می‌کنیم.
ان شاء الله فرهنگ استفاده از جوان‌ها، ‌باور کردن جوان‌ها و میدان دادن به جوان‌ها و اعتماد به جوان‌ها، در جامعه ما خصوصاً مسئولين امر نهادينه شود.



برچسب ها :