پاسخ معظم له به دو سؤال پیرامون عبادت در خانه و حفظ حرمت امام کاظم(ع) در ایام عید

۲۶ اسفند ۱۳۹۸

۱۶:۴۱

۱,۰۳۰

خلاصه خبر :
سؤال اوّل: چگونه خانه‌‌های خود را محل عبادت کنیم؟
سؤال دوم: همزمانی لحظه سال تحویل با سالروز شهادت امام کاظم(علیه السلام)
آخرین رویداد ها

سلام علکیم
محضر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(حفظه الله) معروض می‌‌دارد با توجه به شرایط کشور و ایام پیش رو، دو سوال خدمت شما تقدیم می‌‌شود، محبت کنید پاسخ آنها را بیان فرمایید.

سؤال اوّل: چگونه خانه‌‌های خود را محل عبادت کنیم؟
احتراماً با توجه به محدودیت حضور در مساجد و اماکن زیارتی و شعار هر خانه یک مسجد؛ برای اینکه از دعا و برنامه‌‌های معنوی محروم نباشیم، چگونه منازل خود را عبادتگاه کنیم و به چه طریقی برنامه عبادی دست جمعی به همراه اهل خانه و خانواده در منزل بجا بیاوریم که هر خانه یک منبع نورانی و معنوی شود؟

سؤال دوم: همزمانی لحظه سال تحویل با سالروز شهادت امام کاظم(علیه السلام)
از آنجایی که لحظه سال تحویل، همزمان با سالروز شهادت امام کاظم(علیه السلام) است، برای حفظ حرمت قائل شدن این روز و پرهیز از هرگونه جشن و شادی نوروزی چه توصیه‌‌ای به عموم دارید؟ و با توجه به مشکلات اخیر و بیماری کرونا و مقام باب الحوائج بودن امام هفتم(علیه السلام) خصوصاً در بحث توسل جهت شفا از امراض در این زمینه چه توصیه‌‌ای دارید، که در آغاز سال جدید که مقارن با شهادت این امام عزیز است - که دو فرزند بزرگوارش در ایران مدفون و مایه برکت کشور هستند - مردم همگی به حضرتش متوسل شده و از چه ذکر و دعایی برای توسل به این امام عزیز استفاده کنند به نحوی که به یک دعای دسته جمعی تبدیل شود و با عنایت الهی و صاحبمان مولا امام زمان(عج) این مریضی دفع شود؟


بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
جواب سؤال 1- در این شرایط بیماری کرونا که بر طبق ضوابط علمی و دینی و فقهی، از حضور در مساجد، حرمهای ائمه معصومین(ع) و سایر اماکن زیارتی محروم هستیم، توصیه می‌‌شود:

اول: در خانه، اهل خانه نمازهای پنجگانه را در اول وقت به صورت جماعت برگزار نمایند. نماز که خود معراج مومن است، بهترین وسیله برای حل مشکلات است و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده «واستعینوا بالصبر و الصلاة».
تاکید شدید متون دینی بر نماز اول وقت است که آثار فراوان دنیوی و اخروی دارد. کسانی که نماز را در اول وقت به جای نمی‌‌آورند مرتکب تضییع آن می‌‌شوند و از ضایع کنندگان آن محسوب می‌‌شوند.

دوم: سعی نماییم که موفق به قرائت قرآن کریم شویم. تلاوت کتاب الهی در منزل، موجب نورانیت و حضور ملائکه الهی می‌‌شود و بسیاری از بلاها و گرفتاریها و نزاعها را برطرف می‌‌سازد. برنامه داشته باشیم که هریک از اعضای خانواده، لااقل در هر روز، پنجاه آیه از آیات قرآن را با توجه و تدبر، تلاوت نماید.

سوم: نسبت به اعمال و ادعیه‌‌ای که در کتاب مفاتیح الجنان آمده، مراقبت نماییم.

چهارم: مراقبت بر حسن رفتار و گفتار داشته باشیم. سعی نماییم فضائل اخلاقی را در درون خود تقویت نماییم. همه در خانه به یکدیگر کمک کنیم و از این امر غافل نباشیم.
 
توجه به دعا در این شرایط بسیار مهم است. امام صادق(ع) فرمود چنانچه بلائی نازل شود اگر مردم متوجه دعا و تضرع شوند، آن بلا بسیار زود از آن جامعه دور می‌‌شود و اگر به دعا توجه نشود آن بلا در مدت طولانی در میان جامعه باقی می ماند.


جواب سؤال 2- در روز عید امسال(1399) چون مقارن با شهادت موسی بن جعفر(علیهما السلام) پدر حضرت رضا(علیه السلام) و حضرت معصومه(سلام الله علیها) است، باید در کنار شادی و تبریک نسبت به تغییر سال و حلول سال جدید، نسبت به ساحت مقدس آن حضرت نیز کمال احترام را داشته باشیم و این دو هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.
توجه به ساحت باب الحوائج امام کاظم(علیه السلام) سبب می‌‌شود گره‌‌ها گشوده و مشکلات برطرف شود.
باید آن حضرت را واسطه قرار دهیم و از خداوند متعال متضرعانه و ملتمسانه و عاجزانه درخواست نماییم تا خداوند این بلا را هرچه زودتر از کشور اسلامی ایران و از همه مسلمین و بلکه از همه بشریت دور فرماید.
حقیر ذکری را که بر حسب آنچه در روایات وارد شده از پیامبر اکرم(ص) و موجب دفع بلاهای ناگوار مانند آتش سوزی، زیر آوار رفتن، مرگ بد و سخت و بلاهای آسمانی است را متذکر می‌‌شوم.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

«يَقُولُ أَحَدُكُمْ إِذَا فَرَغَ مِنْ صَلاَةِ اَلْفَرِيضَةِ ;سُبْحَانَ اَللهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللهُ وَ اَللهُ أَكْبَرُ، ثَلاَثِينَ مَرَّةً»؛ بعد از هر نماز واجب، سی مرتبه این ذکر(که همان تسبیحات اربعه است) را بگوئید که إن شاء الله سبب نجات از مرگهای بسیار بد و بلاهای ناگوار می‌‌شود.

در حدیث دیگری پیامبر اکرم(ص) دستور به گفتن زیاد این ذکر را داده‌‌اند و فرموده‌‌اند: «أَكْثِرُوا مِنْ سُبْحَانَ اَللهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللهُ وَ اَللهُ أَكْبَرُ فَإِنَّهُنَّ يَأْتِينَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ لَهُنَّ مُقَدِّمَاتٌ وَ مُؤَخِّرَاتٌ وَ مُعَقِّبَاتٌ وَ هُنَّ اَلْباقِياتُ اَلصّالِحاتُ.»؛
 فرمود: ذكر «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الاّ الله و الله أكبر» را زياد بگوئيد، چون در قيامت اين اذكار با گروهى از فرشتگان و محافظ‍‌، از پيش رو و پشت سر خواهند آمد، و اين ذكرها باقيات صالحات ميباشند.

إن شاء الله خداوند متعال به حق امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) این بلا را هرچه زودتر ریشه کن فرماید، بحق محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم أجمعین


برچسب ها :

شهادت امام کاظم(ع) عبادت در خانه خانه محل عبادت نماز جماعت در منزل تحویل سال 1399 همزمانی لحظه سال تحویل با سالروز شهادت امام کاظم(علیه السلام) حفظ حرمت شهادت امام کاظم(ع)